افغانستان

انتقاد ایران از ناتوانی طالبان در کنترل مرزها

نماینده‌ ویژه‌ی رییس جمهوری ایران در امور افغانستان می‌گوید که حکومت طالبان در مرزهایش نیروی کافی ندارد و ایران مجبور است به گونه‌ی یک‌جانبه امنیت مرزها را تامین کند.

این نماینده‌ی ویژه درباره‌ی چگونگی تامین امنیت مرزهای مشترک افغانستان و ایران از طالبان انتقاد کرده‌است.

“حسن کاظمی قمی” می‌گوید که طالبان در پاس‌گا‌ه‌های مرزی نیروی کافی ندارند و نیروهای این گروه از لباس‌های متحد‌ استفاده نمی‌کنند.

قمی افزود: «مرزهای ما با افغانستان پُرتراکم است و از نوع مرزهای تجاری است. طالبان هنوز در پاس‌گاه‌ها نیرو ندارند، لباس‌ متحد‌الشکل ندارند. جمهوری اسلامی ایران باید یک‌طرفه در مرزها امنیت را برقرار کند و ما باید این کار را انجام دهیم. چندین سال هم تامین امنیت مرز مشترک ایران و عراق را ما یک‌طرفه بر عهده گرفتیم تا این‌که امروز به‌طور مشترک کار می‌کنیم.»

نماینده‌ی ویژه رییس جمهوری ایران برای افغانستان در ادامه‌ به‌رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران را، مشروط به‌ایجاد حکومت فراگیر در این کشور دانست.

کاظمی قمی در این باره تصریح کرد: «طالبان حتمن در پی کسب مشروعیت بین‌المللی استند و بر آن اصرار دارند. ایران هم در شرایط امروز با طالبان تعامل می‌کند؛ اما تا دولت فراگیر تشکیل نشود، آن‌ها را به‌رسمیت نمی‌شناسد. با این حال خالی کردن عرصه در افغانستان به این معنی است که تروریسم در آن‌جا قوی می‌شود و به‌سمت مرزهای ما هم کشیده می‌شود.»

در همین حال یک آگاه مسایل مبارزه با هراس‌افگنی می‌گوید که نیروهای طالبان در جبهات در حال کاهش است و این گروه به دلیل این‌که بودجه در اختیار ندارد، با کم‌بود نیرو در مرزها روبه رو شده‌است. در مرزهای آسیای میانه و چین، چین و روسیه به طالبان کمک می‌کنند.

اجمل سهیل آگاه مسایل مبارزه با هراس‌افگنی در این باره تاکید کرد: «طالبان امکانات این را ندارند که نیروهای شان را تن‌خواه بدهند؛ به‌همین دلیل با کم‌بود نیرو روبه‌رو شده‌اند و نمی‌توانند مرزها را پاسبانی کنند. این مشکل سبب می‌شود تا از مرزها قاچاق مواد مخدر، سنگ‌های قیمتی و اسلحه انجام شود.»

این درحالی‌است که روز گذشته سرپرست وزارت دفاع طالبان در یک نشست خبری گفت که نیروهای زیادی در مرزها وجود دارد.
محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت: «تا حال معلومات همراه خود ندارم که شمار دقیق را بگویم؛ اما تقریبن هشت لوای سرحدی داریم. در چوکات هر لوای سرحدی نزدیک به ۳ هزار مجاهدین وجود دارد و در خدمت هستند.»

برخی از آگاهان مسایل نظامی هش‌دار می‌دهند که اگر نیروهای کافی در مرزها استخدام نشوند، ممکن است افغانستان در مرزهای مشترک خود با کشورهای هم‌سایه دچار مشکلات جدی شود و آن‌گاه است که جلوگیری از این مشکلات دشوار خواهد شد.

به باور این آگاهان: هم‌اکنون بسیاری از نیروهای طالبان در جنگ پنجشیر و اندراب‌ها مصروف نبرد استند و همین سبب شده‌است که طالبان نتوانند از مرزهای افغانستان به‌درستی محافظت کنند.