صحت

تنها مرکز ترک اعتیاد فاریاب در آستانه تعطیلی

شفاخانه ۵۰ بستر درمان معتادان در ولایت فاریاب تنها مرکز ترک اعتیاد در این ولایت است. مسئولان این مرکز می‌گویند که پنج ماه است تنخواه شان را دریافت نکرده‌اند و با کمبود امکانات برای ارائه خدمات صحی روبرو هستند.

این شفاخانه در شهر میمنه مرکز این ولایت موقعیت دارد و هم‌اکنون ۵۰ فرد معتاد به مواد مخدر در آن بستری هستند. به گفته مسئولان این مرکز در سه دوره کارزار جمع‌آوری معتادان از سطح شهر نزدیک به ۱۰۰ بیمار را درمان کرده‌اند.

آمارهای ریاست صحت فاریاب نشان می‌دهند که حدود سه هزار تن در این ولایت مواد مخدر مصرف می‌کنند.

سهیل درویش؛ رییس این شفاخانه می‌گوید که این مرکز ۲۰ کارمند در بخش‌های مختلف و در تازه‌ترین مورد چند روز پیش ۳۰ تن از بیماران معتاد به مواد مخدر پس از گذراندن یک دوره‌ ۴۵ روزه درمانی به آغوش خانواده‌هایشان بازگشته‌اند.

او می‌گوید که در میان کارمندان این مرکز یک پزشک زن هم حضور دارد که به بیماران مشاوره درمانی می‌دهد. همه بیماران این مرکز آقایان هستند و زنان و کودکان معتاد را پذیرش نمی‌کند.

آقای درویش می‌گوید که آنان از چند ماه به این سو با کمبود دارو، مواد خوراکی و مواد سوختی روبه رو استند و هشدار می‌دهد که اگر تا یک ماه دیگر به نیاز‌های این مرکز رسیده‌گی نشود، احتمال بسته شدن آن وجود دارد.

او می‌افزاید: «اگر معاش پرداخت نشود، مواد خوراکی و درمانی فراهم نشود خطر مسدود شدن این مرکز وجود دارد.»

آقای درویش می‌گوید که طالبان به آنان وعده سپرده است که این مرکز را شامل معاشات کارمندان حکومتی کند. اما به گفتۀ او، تأخیر و یا پرداخت نشدن تنخواه کارمندانش سبب شده است که چهار تن از کارمندان این شفاخانه وظیفه شان را ترک کنند.

احمد (اسم مستعار) یکی از کارمندان این مرکز، می‌گوید: «با گذشت هر روز شرایط زندگی دشوار می‌شود، فقر و نداری زیاد است و باید زودتر معاش ما پرداخت شود.»

با این حال یک منبع در ریاست صحت عامه‌ طالبان در فاریاب می‌گوید که معاش این کارمندان پیش از این از سوی یک نهاد پرداخت می‌شد اما با پایان پروژه این نهاد، معاش کارمندان صحی مرکز اعتیاد فاریاب نیز قطع شده است.

بازگشت به زندگی دوباره

شماری از افرادی که به تاز‌گی در این مرکز درمان شده‌اند، فقر، بیکاری و دسترسی آسان به مواد مخدر را عامل اصلی گرایش به اعتیاد بیان می‌کنند و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که شرایط اشتغال آنان را فراهم کنند.

احمد جاوید یکی از بیماران این مرکز درمانی است، او بیش از ۲۰ سال از عمر خود را در تاریکی اعتیاد سپری کرده اما حالا خوشحال است که درمان شده از خانواده‌ها می‌خواهد که مریضان معتاد خود را در این مرکز ترک اعتیاد بستری کنند.

او می‌گوید: «۲۰ سال بدبختی کشیدم. فعلا خوش هستم که به خانه خود می‌روم. از دیگر معتاد‌ها می‌خواهم که به مراکز ترک اعتیاد بروند تا درمان شوند و به جامعه خود خدمت کنند.»

رشید که به تازگی درمان شده با گلایه از کمبود مراکز ترک اعتیاد در فاریاب معتقد است: «شفاخانه کم و معتاد زیاد است. باید چندین مرکز درمانی ساخته شود.»

در همین حال برخی از باشنده‌های شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب می‌گویند که افراد معتاد سبب بیشتر شدن جرم‌های جنایی به ویژه سرقت‌ها شده‌اند.

فرید حسن‌یار یکی از باشنده‌های شهر میمنه می‌گوید: «از دست افراد معتاد روز نداریم. هر روز از پیش دکان ما اموال ما را دزدی می‌کنند.»

مقام‌های امنیتی طالبان در فاریاب با تاکید بر تسریع روند جمع‌آوری معتادان از سطح شهر بر مبارزه جدی در برابر عرضه کنند‌گان مواد مخدر در فاریاب سخن می‌گویند.

افزایش آمار افراد معتاد به مواد مخدر همواره یکی از چالش‌های جدی اجتماعی بوده و مشکلاتی را برای هم‌وطنان ایجاد کرده است. در همین حال طالبان در تازه‌ترین اقدام با نشر یک فرمانی کشت و قاچاق مواد مخدر را ممنوع اعلام کرده است.