نشست تجاری زیر عنوان «فورم افغان-قرغیز» میان شماری از بازرگانان دو طرف بهشمول مسئولان دولتی قرغیزستان و مقامهای طالبان، در بشکک، پایتخت این کشور، برگزار شد.
سفارت افغانستان در بشکک که از سوی طالبان رهبری میشود، گفته است که در این نشست نمایندگانی از ادارههای دولتی قرغیزستان و طالبان، اتاقهای تجارت دو طرف و بخش خصوصی دو کشور حضور داشتهاند.
این سفارت در خبرنامهای در اکس گفته است که «تجارت و سرمایهگذاری، ترانزیت و همکاریهای اقتصادی» میان افغانستان و قرغیزستان، از محورهای گفتگوی این نشست بوده است.
عبدالشکور حقانی، کاردار طالبان در بشکک، در این نشست گفته است که دو طرف به تقویت روابط تجاری و حمایت از ابتکارات اقتصادی مشترک ادامه خواهند داد.
مقامهای قرغیزستان تاکنون درباره این نشست چیزی نگفته است.
این در حالی است که طالبان اخیراً تمرکز خود بر گسترش روابط تجاری با کشورهای آسیای مرکزی بیشتر ساختهاند و در دستکم دو سال گذشته، چندین نشست را با حضور مقامهای این کشورها، از جمله در کابل، برگزار کردهاند.
تمرکز طالبان در بخش تجارت با آسیای مرکزی در حالی بیشتر شده که پاکستان گذرگاههای مرزی خود را از اواخر سال گذشته به اینسو و پس تنشها میان اسلامآباد و طالبان، به روی هرگونه تجارت و رفتوآمد بسته است.
همزمان با این، تنشها در خاورمیانه و درگیریها میان ایران و امریکا و اسرائيل، باعث کندتر شدن روند تجارت میان افغانستان و کشورهای منطقه، بهویژه در بخش واردات مواد اولیه و غذایی شده است.
