سپاه پاسداران ایران هشدار داده است که عبور و مرور کشتیها از تنگه هرمز، یکی از مهمترین گذرگاههای انتقال انرژی در جهان، تنها از مسیرهایی که از سوی ایران اعلام و تأیید شدهاند، امکانپذیر است.
بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نیروی دریایی سپاه تأکید کرده است که «تنها قانونی که بر این منطقه حاکم است، قانون جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران است.»
تلویزیون دولتی ایران همچنین گزارش داده است که دستکم سه نفتکش خارجی که قصد داشتند به گفته این رسانه «بدون مجوز» از تنگه هرمز عبور کنند، پس از دریافت هشدار از نیروی دریایی سپاه، مسیر خود را تغییر داده و بازگشتند.
این گزارش در حالی منتشر شده است که روز گذشته یک کشتی با پرچم سنگاپور بر اثر اصابت یک پرتابه ناشناس هدف حمله قرار گرفت. در پی این رویداد، ملل متحد مأموریت خود برای نجات ۱۱ هزار کشتیران در تنگه هرمز را لغو کرد.
تهران مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، اما در روزهای اخیر بارها نسبت به عبور کشتیها از این آبراه بدون هماهنگی با ایران هشدار داده است.
همزمان، علیاکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی اکس مدعی شد که ثبات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس «مدیون مدیریت صد ساله ایران بر تنگه هرمز» است و افزود که «غرب جز غارت و خشونت چیزی برای منطقه به ارمغان نیاورده است.»
ولایتی همچنین خطاب به آنچه «بازیگران حاشیهای» خواند، نوشت که آنان نباید به «بیانیههای فرمایشی» دل خوش کنند و مدعی شد که در معادلات منطقهای «جایی در میز مذاکره ندارند» و بقای راهبردی آنان «در گرو مدارای تهران» است.
