هیئت مدیره حوزه علمیه خاتمالنبیین(ص) در کابل میگوید که وزارت عدلیه طالبان ساختمانهای این مرکز دینی شامل مسجد، حسینیه، کتابخانه را لاک و مهر کرده است.
در بیانیه هیئت این حوزه آمده است که این اقدام در حالی انجام شده که موضوعات مورد اختلاف هنوز در یک دادگاه ویژه زیر بررسی قرار دارد و تاکنون حکم نهایی و قطعی از سوی مرجع قضایی صادر نشده است.
در این بیانیه، اقدام انجامشده «شتابزده» و مغایر با انتظار جامعه دینی و علمی افغانستان توصیف شده است.
هیئت مدیره این نهاد تأکید کرده است که حوزه علمیه خاتمالنبیین(ص) با سابقه چندینساله در آموزش علوم دینی، تربیت طلاب و فعالیتهای فرهنگی، بر اساس اسناد شرعی و قانونی اداره میشود و به گفته آنان هیچگونه وابستگی حزبی ندارد.
این نهاد افزوده است که تمام ادعاهای مطرحشده درباره این مرکز در حال حاضر در دادگاه بررسی میشود و باید حکم نهایی از سوی نهاد قضایی صادر شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که توقف فعالیت مراکز دینی و آموزشی پیش از صدور حکم نهایی، موجب نگرانی استادان، شاگردان و خانوادهها شده و میتواند واکنش و تأثر گسترده علما و جامعه دینی را در پی داشته باشد.
هیئت حوزه علمیه خاتمالنبیین(ص) از طالبان خواسته است تا دستور لغو لاک و مهر این مرکز را صادر کرده و اجازه دهند فعالیتهای آموزشی، عبادی و فرهنگی آن تا زمان صدور حکم نهایی ادامه یابد.
همچنین پیشنهاد شده است که یک کمیسیون بیطرف برای بررسی اسناد و قبالههای مربوط به این حوزه و سایر مراکز مرتبط تشکیل شود تا نتیجه بررسیها بر اساس مدارک قانونی و شرعی مشخص گردد.
این مرکز دینی که از آن بهعنوان یکی از بزرگترین حوزههای علمیه شیعیان در افغانستان یاد میشود، در سال ۱۳۸۲ خورشیدی به ابتکار آیتالله محمدآصف محسنی تأسیس شده و در منطقه کارتهسه کابل موقعیت دارد.
این مجموعه شامل بخشهای آموزشی، مسجد، کتابخانه و مراکز فرهنگی است و در میان برخی نهادها بهعنوان یکی از نمادهای فعالیتهای دینی شیعیان در افغانستان شناخته میشود.
طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفتهاند.
