منابع از تورخم به آمو گفتهاند که مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را که پیشین از این و پس از تنشها میان طالبان و اسلامآباد تنها برای اخراج مهاجران بازد شده بود، دوباره بسته است.
به گفته منابع، مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را تنها برای دو روز و به مناسبت روزهای عاشورا (محرم) بستهاند و گفتهاند که روز شنبه دوباره برای اخراج مهاجران باز خواهد شد.
این در حالی است که این گذرگاه پس از درگیریهای مرزی میان طالبان و نظامیان پاکستانی در ماه حوت سال گذشته خورشیدی، به روی هرگونه رفتوآمد و تجارت، بسته شد؛ اما سه هفته بعد به گونه مشروط به روی اخراج مهاجران به گونه وقفهای باز شد.
با این حال گذرگاه تورخم بهروی دادوستد بازرگانی و بیشتر مسافران همچنان بسته باقی مانده است.
بازگشاییهای محدود و وقفهای این گذرگاه نیز پس از چندین دور گفتگو میان مقامهای طالبان و پاکستان صورت گرفت؛ گفتگوهایی که به گفته منابع، به توافقی گسترده برای ازسرگیری کامل فعالیت این گذرگاه تاکنون منجر نشده است.
در حال حاضر تنها به مهاجران اجازه عبور داده شده است و محدودیتها بر تجارت و رفتوآمد عمومی همچنان پابرجاست.
مقامهای پاکستانی تاکنون بهگونه رسمی در این مورد اظهار نظر نکردهاند.
