سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه، گفته است که طالبان توانستهاند تولید و قاچاق مواد مخدر سنگین را تقریبا ۹۰ در صد کاهش دهند.
این در حالی است که روز پنجشنبه، ۲۸ جوزا، مقامهای چهار کشور آسیای مرکزی گفته اند که بخش عمدهای از تهدید قاچاق مواد مخدر در منطقه، از مسیرهای ترانزیتی مرتبط با افغانستان سرچشمه میگیرد.
بر اساس گزارش «آسیا تودی»، نیروهای امنیتی و مبارزه با مواد مخدر در ازبیکستان، قرغیزستان، قزاقستان و تاجیکستان در هفتههای اخیر دهها محموله مواد مخدر را در مرز با افغانستان ضبط کرده اند.
به گزارش خبرگزاری تاس، آقای شویگو روز سهشنبه، ۲ سرطان، پس از سفر به هند، به خبرنگاران گفت: «این رقم پیشتر نیز مطرح شده بود، اما میتوانم آن را تکرار کنم. همانطور که وعده داده بودند، در زمینه مواد مخدر سنگین، تولید و در نتیجه خروج آن از خاک افغانستان عملاً تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.»
دبیر شورای امنیت روسیه این اقدام را «کار بزرگی» توصیف کرد و گفت که «مقامهای حاکم بر افغانستان» توانستهاند به اهدافی که پیشبینی کرده بودند، دست یابند.
در همین حال یک مقام امنیتی روسیه به تاریخ ۵ جوزا به خبرگزاری ریانووستی گفته بود که یک کمربند تولید و قاچاق مواد مخدر از منطقه جنوب شرق آسیا تا ایران و افغانستان در حال شکلگیری است.
الکساندر بورتنیکوف رئیس استخبارات روسیه گفته بود در سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ لابراتوار تولید مواد مخدر در قلمرو کشورهای مشترکالمنافع منهدم شده است.
براساس گزارش ریانووستی بورتنیکوف این گفتهها را در نشست شورای رؤسای نهادهای امنیتی کشورهای عضو این سازمان مطرح کرده و افزوده است که در جریان این عملیاتها، حدود ۹ تُن مواد مخدر صنعتی نیز کشف و ضبط شده است.
بر اساس ارزیابی مقامهای روسی، شبکههای جرمی فراملی در تولید و قاچاق مواد مخدر نقش دارند و فعالیتهای خود را به آسیای مرکزی گسترش دادهاند؛ جایی که به گفته آنان لابراتوارهایی برای تولید مواد جدید صنعتی ایجاد شده و مسیرهای انتقال آن به روسیه و کشورهای غربی شکل گرفته است.
افغانستان در دهههای گذشته یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر، بهویژه تریاک، در جهان به شمار میرفت. اما با بازگشت طالبان به قدرت آنان اعلام کردند که با کشت و قاچاق مواد مخدر مبارزه میکنند.
روسیه تنها کشور جهان است که اداره طالبان را به رسمیت شناخته و با آنان تعامل اقتصادی و نظامی برقرار کرده است.
