رسانه‌ها

طالبان بر دفتر تلویزیون تمدن در کابل یورش بردند

عکس از لوگوی تلویزیون تمدن

تلویزیون تمدن می‌گوید که افراد طالبان به دفتر مرکزی این رسانه در کابل یورش برده‌اند و احتمالاً نشراتش را متوقف خواهد کرد.

این رسانه‌ در اطلاعیه‌ای از شهروندان کشور خواسته است که این موضوع را با حساسیت و دقت دنبال کرده و نسبت به تحولات پیش‌رو هوشیار باشند.

تاکنون دلیل یورش طالبان به دفتر این رسانه روشن نیست و طالبان نیز تاهنوز در این باره چیزی نگفته‌اند.

تلویزیون تمدن در سال ۲۰۰۷ توسط محمدآصف محسنی، از رهبران پیشین جهادی و سیاسی، تأسیس شد. این شبکه که مرکز آن در کابل است، با سرمایه‌ای که گفته می‌شود بیش از یک میلیون دالر بوده، راه‌اندازی شد و از آغاز فعالیت خود بیشتر بر برنامه‌های دینی، فرهنگی و رویدادهای جاری، به‌ویژه برای جامعه شیعیان کشور، تمرکز داشته است.

در جون ۲۰۲۴، طالبان دستور توقف فعالیت این تلویزیون را صادر کردند. طالبان این رسانه را به داشتن ارتباط با حزب حرکت اسلامی افغانستان متهم کردند و همچنین درباره مالکیت ساختمان آن ابراز تردید نمودند. تلویزیون تمدن این اتهام‌ها را رد کرد و پس از مدتی فعالیت خود را از سر گرفت.

این در حالی است که طالبان پیش از این نیز به دفترهای شماری از رسانه‌ها در کابل یورش برده‌اند و بعضاً اقدام به توقف شماری از رسانه‌ها کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، روز گذشته منابع به آمو گفتند که طالبان با اعطای مجوز تازه و تغییر جواز مسئولان تلویزیون «راه فردا» به این رسانه اجازه فعالیت مجدد داده‌اند.

تلویزیون راه‌ فردا در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوکش این خبر را تایید کرد و گفت که «نشرات خود را با جواز جدید و با کیفیت اچ‌دی» از سر گرفته است.

بر بنیاد یک سندی که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به اداره این رسانه فرستاده شده و یک نسخه آن به آمو رسیده است، تلویزیون راه فردا با تغییر صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن، دوباره به نشراتش آغاز کرده است.

بر اساس این سند، صاحب امتیازی پیشین این رسانه را محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو ارشد شورای عالی مقاومت، به عهده داشت و اکنون سلمان اخلاقی به عنوان صاحب امتیاز و عبدالرحمن میرزاد به حیث مدیر مسئول این رسانه گماشته شده‌اند.

پیش از این نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی در تبعید به مناسبت «روز جهانی آزادی مطبوعات» گفت که «هیچ آزادیی، به‌شمول آزادی بیان» در افغانستان وجود ندارد و رسانه‌های داخلی به «بلندگوی تروریزم و دهشت‌افکنی» تبدیل شده‌اند.

این نهاد در بیانیه‌ای افزود که کارمندان و خبرنگاران رسانه‌های داخلی در «نهایت مجبوریت» توجیه‌کننده فعالیت‌های «دهشت‌افکنی» طالبان شده‌اند، «اخبار جعلی» در راس سرویس‌های خبری رسانه‌های داخل افغانستان قرار گرفته و آن‌چه به عنوان خبر نیاز روزمره مردم و بازگو‌کننده وضعیت مردم است، در این رسانه‌ها راه ندارند.