مهاجرت

ایران دو شهروند کشور را اعدام کرد

عکس ار آرشیف

سازمان حقوق بشر هه‌نگاو گزارش داده است که دولت این کشور دو شهروند افغانستان را در زندان مرکزی شیراز اعدام کرده‌است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی این نهاد، حکم اعدام میرویس خلیل‌زادی، ۵۵ ساله، و ابراهیم احمدشاهی، ۴۰ ساله، سحرگاه روز یکشنبه، ۳۱ جوزا، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شده است.

به گزارش هه‌نگاو، هر دو تن در پرونده‌های جداگانه به اتهام «جرایم مرتبط با مواد مخدر» بازداشت و سپس به اعدام محکوم شده بودند.

طبق این گزارش میرویس خلیل‌زادی، باشنده جلال‌آباد، دو سال پیش و ابراهیم احمدشاهی، باشنده ولایت خوست، یک سال پیش از سوی مقام‌های ایرانی بازداشت شده بودند.

این نهاد حقوق بشری افزوده است که اجرای حکم اعدام این دو شهروند افغانستان تاکنون از سوی رسانه‌های دولتی ایران یا منابع رسمی وابسته به قوه قضاییه این کشور اعلام نشده است.

بر بنیاد آمار ثبت‌شده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشر هه‌نگاو، با اعدام این دو تن، شمار شهروندان افغانستان که از آغاز سال ۲۰۲۶ میلادی تاکنون در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند، به دست‌کم ۱۲ تن رسیده است.