ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، میگوید که دعوت نمایندگان طالبان به بروکسل و گفتگو با آنان درباره اخراج مهاجران افغانستان، «توهین به افغانها، بهویژه زنان» خواهد بود.
او در واکنش به اخراج اجباری مهاجران افغانستان از کشورهای اروپایی گفته است که «افغانها نباید به شرایط ناامن بازگردانده شوند».
بنت با بازنشر بیانیه ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اکس، از این بیانیه حمایت کرده و گفته است: «این بیانیه ولکر ترک را تایید میکنم که از مقررات جدید اتحادیه اروپا که اجازه اخراج سریع را میدهد، ابراز تاسف میکند. احترام به حقوق بشر و قانون پناهندگان ضروری است. افغانها نباید به شرایط ناامن بازگردانده شوند. گفتگو با طالبان در بروکسل توهین به افغانها، به ویژه زنان، خواهد بود.»
پیش از این کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد از قانون جدید بازگرداندن مهاجران از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد و خواستار رعایت حقوق بشر و حقوق پناهندگان شد.
ولکر ترک روز شنبه اعلام کرد که از تصویب مقررات جدید اتحادیه اروپا درباره بازگرداندن مهاجران و پناهجویان از این اتحادیه ۲۷ عضوی، «عمیقاً متأسف» است.
او از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواست با دقت لازم عمل کنند و اطمینان دهند که اجرای این مقررات کاملاً با حقوق بینالملل بشر و حقوق پناهندگان سازگار باشد.
این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه بلجیم پیش از این گزارش داد که این کشور درخواستهای ویزه پنج عضو هیئت طالبان را که برای شرکت در گفتگوهای مرتبط با مهاجرت و اخراج مهاجران به بروکسل دعوت شدهاند، دریافت کرده است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه بلجیم، این درخواستها در حال بررسیهای امنیتی هستند و هنوز مشخص نیست که این کشور چه زمانی ویزههای مورد نظر را صادر خواهد کرد. او همچنین زمان برگزاری این نشست را تأیید نکرد.
کمیسیون اروپا ماه گذشته از مقامهای طالبان دعوت کرد تا در بروکسل درباره بازگشت و پذیرش دوباره مهاجران افغانستان که حق اقامت در اتحادیه اروپا را ندارند، گفتوگو کنند. این اقدام با انتقاد نهادهای حقوق بشری روبهرو شده است؛ نهادهایی که هشدار دادهاند چنین تعاملی میتواند به مشروعیتبخشی طالبان و به خطر افتادن مهاجران افغانستان منجر شود.
بر اساس نامهای که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته و خطاب به عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، نوشته شده است، این نشست قرار است در روزهای ۲۲ و ۲۳ جون برگزار شود و بر موضوع «بازگشت و پذیرش دوباره مهاجران افغانستان فاقد حق اقامت در اتحادیه اروپا» تمرکز داشته باشد.
کمیسیون اروپا و دولت سویدن که میزبان مشترک این نشست هستند، تأکید کردهاند که این گفتوگوها ماهیت فنی دارد و به معنای به رسمیت شناختن اداره طالبان نیست.
کمیسیون اروپا همچنین ماه گذشته اعلام کرده بود که هرگونه اخراج به افغانستان تنها شامل افرادی خواهد شد که از نظر امنیتی تهدید تلقی شوند.
با این حال، مکزیم پروو، وزیر امور خارجه بلجیم، با دعوت از طالبان به بروکسل مخالف است.
