زنان

مستند تازه در برلین درباره فرار خطرناک چهار زن از افغانستان ساخته شد

شماری از شهروندان افغانستان در میدان هوایی کابل در انتظار برای خروج از کشور عکس از شکیب رحمانی

یک مستند تازه ساخته شده در برلین داستان فرار پرخطر چهار زن از افغانستان را پس از تحولات سال ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، به تصویر می‌کشد.

این فلم مستند سرگذشت یک دادستان، یک افسر پولیس، یک خواننده و یک بایسکل‌سوار را روایت می‌کند.

زنانی که پیش از این در بخش‌های مختلف اجتماعی و حرفه‌ای فعال بودند و پس از تغییر وضعیت سیاسی در افغانستان، با تهدید و خطر روبه‌رو شدند.

در این مستند نشان داده می‌شود که چگونه این زنان ناچار به فرار یا پنهان شدن می‌شوند و در شرایط دشوار، با استفاده از پیام‌های اضطراری و ارتباطات محدود، درخواست کمک می‌کنند.

در نتیجه، یک شبکه موقت از فعالان، خبرنگاران و افراد بین‌المللی برای کمک به تخلیه آنان شکل می‌گیرد.

بر اساس روایت فلم، یکی از این زنان که قاضی بوده به کابل فرار می‌کند، یک افسر پولیس خود را به میدان هوایی می‌رساند، یک خواننده جوان در مخفیگاه پنهان می‌شود و یک بایسکل‌سوار در خانه گیر می‌افتد.

آنان در حالی که با ترس و ناامنی روبه‌رو هستند، تلاش می‌کنند راهی برای نجات پیدا کنند.

در این روند، یک خبرنگار بین‌المللی نیز وارد ماجرا می‌شود و با همکاری گروهی از فعالان و تصمیم‌گیرندگان، تلاش می‌کند عملیات تخلیه این زنان را هماهنگ سازد.

کارگردان این مستند گفته است که این تجربه یکی از دشوارترین لحظات زندگی او بوده و در جریان عملیات نجات، برای چند روز تقریباً بدون خواب کار کرده است.

او همچنین تأکید کرده است که این زنان در یک لحظه مجبور شدند تمام زندگی، خانواده و جایگاه اجتماعی خود را رها کرده و کشور را ترک کنند.

این فلم مستند قرار است در جشنواره مستند و رسانه در برلین به نمایش درآید و بخشی از برنامه معرفی آثار مستند درباره موضوعات اجتماعی و انسانی خواهد بود.