بنیاد ملاله یوسفزی با انتقاد از سیاستهای تازه طالبان در حوزه خانواده و حقوق زنان، گفته است که طالبان با تصویب و اجرای قوانین جدید، در حال نهادینهسازی تبعیض و گسترش کنترول بر زندگی زنان و دختران در افغانستان است.
بنیاد ملاله امروز جمعه، در شبکه اکس افزوده است که طالبان بهصورت مرحلهای از محدودیت آموزش و کار زنان به سمت تنظیم جزئیترین ابعاد زندگی شخصی آنان حرکت کردهاند.
این بنیاد گفته است که این روند نشاندهنده تلاش برای سلطه ساختاری بر زنان است.
این بنیاد در واکنش به «اصولنامه تفریق زوجین» طالبان گفته است که این سند حقوقی، نشانهای از قانونیسازی تبعیض جنسیتی است و بهویژه بخشهای مرتبط با ازدواج کودکان را بهشدت نگرانکننده توصیف کرده است.
بنیاد ملاله با اشاره به بیانیه یوناما به زنجیره محدودیتهای طالبان در برابر زنان از آموزش تا کار و آزادیهای فردی اشاره کرده است.
این نهاد همچنین هشدار داده است که فرمان تازه طالبان که در آن «سکوت دختران بهعنوان رضایت برای ازدواج» تعبیر میشود، گامی دیگر در جهت از بین بردن استقلال حقوقی و شخصی زنان و دختران است.
به گفته بنیاد ملاله، زمانی که تبعیض در قالب قانون رسمی ثبت میشود، دیگر تنها یک نقض حقوق بشر نیست، بلکه به یک نظام ساختاریافته سلطه تبدیل میشود که هدف آن حذف تدریجی زنان از عرصه عمومی و خصوصی است.
پیشتر نیز یوناما هشدار داده بود که «اصولنامه تفریق زوجین» طالبان میتواند حقوق زنان و دختران را تضعیف کرده و زمینه افزایش کودکهمسری و ازدواجهای اجباری را فراهم سازد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، طالبان اخیراً این اصولنامه ۳۱ صفحهای را تصویب کردهاند که در آن موضوعات مرتبط با ازدواج، فسخ نکاح، حضانت و روابط خانوادگی بهگونه مفصل تنظیم شده است؛ اقدامی که با واکنشهای گسترده داخلی و بینالمللی روبهرو شده است.
بخش زنان سازمان ملل نیز پیشتر گفته بود که این فرمان میتواند روند جدایی قانونی زوجها را دشوارتر ساخته و حقوق زنان را در ساختار خانواده بیش از پیش محدود کند.
