خاور میانه

وزارت خارجه ایران: تهران تنها حقوق مشروع خود را مطالبه کرده است

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران گفته است که تهران در پاسخ به آخرین پیشنهاد ایالات متحده، تنها خواهان «حقوق مشروع» خود شده و هیچ امتیاز تازه‌ای درخواست نکرده است.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه، ۲۱ ثور، در یک نشست خبری گفت که خواسته‌های تهران شامل پایان جنگ در منطقه، پایان محاصره دریایی ایالات متحده و آزادسازی دارایی‌های متعلق به مردم ایران است که سال‌ها در بانک‌های خارجی مسدود مانده‌اند.

او تاکید کرد: «ما هیچ امتیازی مطالبه نکردیم. تنها چیزی که ما درخواست کردیم حقوق مشروع ایران بود.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیشنهاد ایران برای پایان دادن به جنگ چندماهه را «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده و رد کرده است.

بر بنیاد گزارش‌ها، آقای ترمپ روز یکشنبه پیشنهاد تهران را دریافت کرده بود؛ پیشنهادی که امید می‌رفت بتواند زمینه‌ای برای پایان درگیری‌هایی باشد که از ۲۸ فبروری آغاز شده است.

این جنگ یکی از مسیرهای کلیدی انتقال نفت جهان را مختل کرده و سبب کمبود سوخت در شماری از کشورها شده است.

در همین حال، امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی، هشدار داده که جنگ در غرب آسیا «بزرگ‌ترین شوک انرژی جهان» را ایجاد کرده است.

او روز دوشنبه به سرمایه‌گذاران گفت که حتی در صورت بازگشایی فوری تنگه هرمز، بازگشت بازار جهانی انرژی به وضعیت عادی ماه‌ها زمان خواهد برد.

به گفته او، اگر بازگشایی تنگه هرمز چند هفته دیگر به تعویق بیفتد، روند عادی‌سازی بازار ممکن است تا سال ۲۰۲۷ ادامه پیدا کند.

همزمان رسانه‌های ترکیه گزارش داده اند که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور، روز سه‌شنبه برای گفت‌وگو درباره جنگ ایران و پیامدهای آن به قطر سفر خواهد کرد.

قرار است در این سفر درباره تأثیر جنگ بر خلیج فارس و تلاش‌ها برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز گفت‌وگو شود.

ترکیه که عضو ناتو و همسایه ایران است، از آغاز جنگ میان ایالات متحده، اسرائیل و ایران، با تهران، واشنگتن و پاکستان در تماس بوده و خواستار پایان درگیری‌ها شده است.

این کشور در عین حال حمله‌ها به ایران را محکوم کرده و حمله‌های تهران به کشورهای خلیج فارس را نیز «غیرقابل قبول» دانسته است.