امنیت

بنیاد بین‌المللی حقوق بشر: ۴۸ غیرنظامی در کنر آسیب دیده‌اند

بنیاد بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید در نتیجه حمله‌های اخیر در اسعدآباد، مرکز ولایت کنر، دست‌کم ۴۸ غیرنظامی، شامل دانشجویان و باشندگان محل، آسیب دیده‌اند.

در بیانیه این نهاد آمده است که بر اساس گزارش‌های منابع محلی، حمله‌های نیروهای نظامی پاکستان مناطق مسکونی و دانشگاه سید جمال‌الدین افغان را هدف قرار داده و تلفات قابل توجهی به غیرنظامیان وارد کرده است.

این نهاد با اشاره به گزارش‌های مراکز درمانی محلی گفته است که ده‌ها تن زخمی و چندین تن دیگر جان باخته‌اند و در میان قربانیان زنان، کودکان و دانشجویان نیز شامل هستند.

همچنین در این بیانیه به گقته‌های باشندگان محل اشاره شده که افزودند که حمله‌ها مستقیماً خانه‌های مسکونی و یک مرکز آموزشی را هدف قرار داده است.

یکی از دانشجویان گفته است که این رویداد در جریان برگزاری درس‌ها رخ داده و باعث وحشت و زخمی شدن شماری از محصلان شده است.

بنیاد بین‌المللی حقوق بشر این رویداد را «بخشی از الگوی نگران‌کننده خشونت» در کنر خوانده و تأکید کرده است که حمله‌های قبلی نیز به تلفات غیرنظامیان و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی منجر شده است.

این نهاد با تأکید بر قوانین بین‌المللی بشردوستانه گفته است که همه طرف‌های درگیر مکلف‌اند میان غیرنظامیان و اهداف نظامی تفکیک قائل شوند و هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز آموزشی به‌طور کامل ممنوع است.

با این حال بنیاد بین‌المللی حقوق بشر خواستار تحقیق فوری، مستقل و شفاف، پاسخگویی در برابر نقض‌های احتمالی، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و حفاظت از مراکز آموزشی و غیرنظامی شده است.

این در حالی است که حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان گفته در حمله‌های نظامیان پاکستان بر ولایت کنر، دست‌کم ۴ غیرنظامی جان باخته و ۷۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته او این حمله‌ها مناطق مسکونی و تأسیسات آموزشی را هدف قرار داده است.

سخنگوی طالبان، گفته است که نظامیان پاکستان روز دوشنبه اسدآباد، مرکز ولایت کنر و بخش‌هایی از ولسوالی منوره را با خمپاره و راکت هدف قرار داده‌اند.

به گفته او، این حمله‌ها حوالی ساعت ۲ پس از ظهر آغاز شده و در نتیجه آن، منازل مسکونی و دانشگاه سید جمال‌الدین افغان نیز آسیب دیده است.

آقای فطرت افزوده است که در این رویداد ۷۰ غیرنظامی، از جمله ۳۰ دانشجو، زنان و کودکان زخمی شده‌اند.