خبرگزاری «خاور» تاجیکستان گزارش داده است که نیروهای مرزی این کشور در یک عملیات در نزدیکی مرز افغانستان، دو قاچاقچی مواد مخدر را کشته و ۲۵ کیلوگرام حشیش را ضبط کردهاند.
بر اساس گزارش این رویداد بامداد روز جمعه، ۲۸ حمل، در منطقه فرخار ولایت ختلان رخ داده است.
به گفته مقامهای امنیتی تاجیکستان، سه تن از شهروندان افغانستان بهگونه غیرقانونی از مرز عبور کرده و وارد خاک این کشور شده بودند.
مقامهای امنیتی گفتهاند که نیروهای مرزی پس از شناسایی مسیر حرکت این افراد، عملیاتی را برای جلوگیری از انتقال مواد مخدر آغاز کردند. به گفته آنان، این افراد به درخواست نیروهای مرزی برای تسلیمشدن پاسخ نداده و دست به مقاومت مسلحانه زدهاند.
در جریان این درگیری، دو تن از افراد کشته شده و یک تن دیگر توانسته است در تاریکی شب دوباره به خاک افغانستان فرار کند.
به گفته مقامها، در محل رویداد دو میل سلاح کلاشینکوف، یک میل تفنگ شکاری، مقداری مهمات و دو بوجی حاوی ۲۵ بسته مواد مخدر کشف و ضبط شده است.
بررسیهای بعدی نشان داده که این مواد حشیش بوده و وزن مجموعی آن به ۲۵ کیلوگرام میرسد.
کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفته است که در پیوند به این رویداد، یک پرونده جنایی گشوده شده و تحقیقات ادامه دارد.
این نهاد همچنین تأکید کرده است که برای جلوگیری از عبور غیرقانونی از مرز، اقدامات امنیتی خود را ادامه خواهد داد و وضعیت در مرز تحت کنترول است.
مرز تاجیکستان با افغانستان پیش از این نیز گواه ناآرامیها و حملههای پهبادی به کارکنان چینایی در مناطق مرزی بوده است.
در دو رویداد در سال گذشته دستکم پنج کارگر چینایی جان باختند.
به دنبال این رویدادها وزیر خارجه طالبان با وزیر خارجه تاجیکستان گفتگوی تلفنی انجام داد و از آمادگی برای تحقیق درباره این رویداد خبر داد.
امیرخان متقی سپس در یک همایش در کابل «بیگانهها» را متهم کرد که تلاش دارند، مناسبات طالبان با کشورهای همسایه را آتشآلود بسازند.
سازمان پیمان امنیت جمعی نیز همواره نسبت به ناامنیها در مرز تاجیکستان با افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طرحی سخن گفته که بتواند به تامین امنیت مرزهای تاجیکستان کمک کند.
