شماری از باشندگان ولایت سرپل در تماس با آمو میگویند که دسترسی دختران به آموزش در این ولایت بهگونه قابل توجهی محدود شده است.
به گفته این باشندگان، بسیاری از دختران از ادامه آموزش بازماندهاند و محدودیتها باعث افزایش نگرانی خانوادهها شده است.
آنان همچنین از کمبود امکانات درسی و نامناسب بودن محیط آموزشی شکایت دارند و میگویند که شرایط لازم برای یادگیری مؤثر فراهم نیست.
به گفته این منابع، توجه کافی به نیازهای آموزشی دختران صورت نمیگیرد و این موضوع بر کیفیت آموزش تأثیر منفی گذاشته است.
باشندگان سرپل از طالبان خواستهاند که به این وضعیت رسیدگی جدی کنند و زمینه آموزش بهتر را برای دختران فراهم سازند.
این در حالی است که طالبان از زمان برگشت به قدرت در سال ۱۴۰۰ رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب را کاملا ممنوع کرده اند.
طالبان پس از بستن دروازههای مکتبها به روی دختران، دروازههای دانشگاهها را نیز به روی زنان و دختران بستند.
در بیش از چهار سال پس منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، طالبان به درخواستهای مکرر سازمانهای بینالمللی و حقوق بشری و هم مردم کشور برای بازگشایی مکتبهای دختران پاسخ نداده اند.
