زنان

جنبش آزادگان در تبعید: زنان افغانستان هدف «ستم، تبعیض، حذف و تحقیر طالبان» اند

عکس از اعضای جنبش آزادگان در تبعید

جنبش آزادگان در تبعید به مناسبت «۸ مارچ، روز جهانی زن» گفته است که زنان کشور در سال گذشته بیش از هر زمانی دیگری «هدف ستم، تبعیض، حذف و تحقیر طالبان» قرار گرفته‌اند.

با باور این جنبش اعتراضی، زنان از آموزش، کار، مشارکت اجتماعی و حق زیستن با کرامت انسانی محروم شده‌اند؛ اما با وجود همهٔ زنجیرها، صدای‌شان خاموش نمانده است و از درون «خانه‌های بسته، از خیابان‌های سرکوب‌شده و از تبعید»، فریاد «عدالت و آزادی» سر داده‌اند.

اعضای این حنبش اعتراضی در بیانیه‌ای شعارهایی مانند ««ما زنان افغانستانیم ، خاموش نمی‌مانیم» سر داده‌اند.

این زنان می‌گویند: «ما باور داریم که ظلم پایدار نخواهد ماند، و روزی بر این سرزمینِ زخمی، آفتاب عدالت، برابری و آزادی خواهد تابید. تا آن روز، ما ایستاده‌ایم.»

۸ مارچ به عنوان روز آگاهی مدنی برای تجلیل از دست‌آوردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان و مبارزه با تبعیض جنسیتی در سراسر جهان گرامی داشت می‌شود.

هدف از این روز، حمایت از برابری جنسیتی، مبارزه با خشونت علیه زنان و تقدیر از حقوق زنان عنوان شده است.

این روز در حالی فرا می‌رسد که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان بر کشور، اکثر حقوق اساسی و انسانی زنان را سلب و آزادی‌های قانونی آنان را با محدودیت‌های شدیدی مواجه کرده‌اند.

طالبان به محض برگشت به قدرت، آموزش بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ را به روی دختران و زنان کشور ممنوع کردند و آنان را از رفتن به حمام‌ها، آرایشگاه‌ها، پارک‌ها، سفر بدون محرم و کار در نهادهای غیردولتی و ملل متحد نیز منع ساخته‌اند.

هرچند این اقدام‌های طالبان با واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده از سوی کشورهای اسلامی، سازمان‌های اسلامی، کشورها و سازمان‌های جهانی روبه‌رو بوده است، اما آنان در طی بیش از چهار سال حاکمیت دوباره، نه تنها تغییری در این سیاست خود نیاوردند؛ بلکه آن را تشدید نیز کرده‌اند.