محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین و رئیس حرکت ملی صلح و عدالت، در واکنشبه بحثهای اخیر در باره قومیت گفته که «مردم افغانستان هرگونه برتریجویی قومی و فرهنگی، قومستیزی و تفرقهافگنی ملی را تحت هر نام و با هر هدفی که باشد، مردود، بیگانه و نفرتانگیز میدانند.»
آقای اتمر گفته که بحثهای اخیر در برخی رسانهها موجب نگرانی گردیده و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
او با اشاره به قانون اساسی افغانستان گفته است که مردم این کشور پس از سالها جنگ، ویرانی و بیعدالتی، در سال ۱۳۸۲ خورشیدی، قانونی را تصویب کردند که از نظر محتوا و نحوه تدوین، یکی از پیشرفتهترین قوانین اساسی در تاریخ افغانستان بهشمار میرود.
بهگفته آقای اتمر، این قانون، حقوق، آزادیها و وجایب همه شهروندان را بر مبنای برابری کامل در برابر قانون تعریف کرده و هرگونه تبعیض و برتریجویی را در هر شکل و ماهیت آن بهصراحت ممنوع ساخته است.
او افزوده که روح و نص قانون اساسی، هویت ملی ما را بر بنیاد کلیت فرهنگ و تمدنی تعریف میکند که مردم این سرزمین آن را در هزاران سال همزیستی، تعامل، تاریخ و سرنوشت مشترک آفریده، پاس داشته و تکامل دادهاند.
آقای اتمر گفته است: «ملت افغانستان با درایت و شجاعت، هرگونه برتریجویی زبانی و فرهنگی را رد کرده و همزیستی و همپذیری را بر بنیاد عدالت و احترام متقابل بهعنوان اصول بنیادین شهروندی و ملتسازی پذیرفته است.»
او ضمن تأکید بر آزادی بیان و رسانهها، هشدار داده است که مباحث مشروع باید بهگونهای مطرح شوند که به اجماع و اراده تاریخی مردم افغانستان احترام گذاشته و به وحدت ملی آسیب نرسانند.
این سخنان در حالی بیان میشود که پس از بازگشت طالبان به قدرت، و بهویژه بهدلیل رویکرد قومی آنان، بحثهای قوممحور در فضای عمومی و رسانهای بیش از گذشته داغ شده و نگرانیها در مورد تضعیف وحدت ملی افزایش یافته است.
