ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، نسبت به ادامه بازداشت ناظره رشیدی در ولایت قندوز و خدیجه احمدزاده در ولایت هرات ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری و تأمین امنیت آنان شده است.
آقای بنت امروز (شنبه) با نشر پیامی در شبکه اکس گفته است که از گزارشهای مربوط به «بازداشت مداوم» این دو زن بهشدت نگران است و تأکید کرده که آزادی فوری و مصونیت جانی آنان باید تضمین شود.
گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد همچنین وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نگرانکننده توصیف کرده و افزوده است که بازداشت زنان، بهویژه فعالان و شهروندان غیرنظامی، نقض آشکار حقوق اساسی بشر بهشمار میرود.
تا اکنون، طالبان در قندز و هرات بهگونه رسمی در مورد علت بازداشت ناظره رشیدی و خدیجه احمدزاده واکنشی نشان ندادهاند.
گفتنی است که نذیره رشیدی، خبرنگار یکی از تلویزیونهای محلی در قندز، از بیش یک هفته به اینسو در زندان طالبان بهسر میبرد.
طالبان تاکنون در مورد دلیل بازداشت او چیزی نگفتهاند.
به گفته نی در تبعید طالبان پس از آنکه در آگست ۲۰۲۱ میلادی، دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند، در هر ماه تقریباً ۶ خبرنگار را بازداشت کردهاند. تعدادی از این خبرنگاران دوباره آزاد شدهاند؛ اما از سرنوشت تعدادی نیز خبری نیست.
