رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجه هند، میگوید که طالبان نور احمد نور را به صفت کاردار در دهلینو معرفی کردهاند و او در این چارچوب امور سفارت افغانستان را پیش خواهد برد.
آقای جیسوال در یک نشست خبری تاکید کرده است که معرفی کاردار طالبان در دهلینو در پی ارتقای ماموریت فنی هند در کابل به کاردار پس از سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، به هند صورت گرفته است.
او در این نشست خبری گفت: «درباره کاردار افغانستان: بله، همانطور که میدانید، مدتی پیش زمانی که وزیر امور خارجه افغانستان به هند سفر کرده بود، ما سطح شراکت خود را ارتقا دادیم. ببخشید، ما مأموریت فنی هند در کابل را به سطح سفارت ارتقا دادیم. پس از آن، فردی که ریاست ماموریت فنی هند در کابل را بر عهده داشت، به عنوان کاردار ارتقا یافت. در همین چارچوب، اکنون طرف افغانستان نیز یک دیپلومات را به عنوان کاردار خود اعزام کرده و این کاردار از تاریخ ۹ جنوری رسماً مسئولیت خود را آغاز کرده است.»
از طرفی هم سخنگوی وزارت خارجه هند در مورد روابط بازرگانی با افغانستان گفته است که گفتگوها میان دهلینو و طالبان در جریان است.
او خاطرنشان ساخته که سفر سه وزیر طالبان، از جمله نورالدین عزیزی، وزیر تجارت طالبان، به دهلینو نیز در خصوص همین موضوع بوده است و از سوی طالبان درخواست شد تا دهلیز حملونقل کالاهای تجارتی میان هند و افغانستان ایجاد شود.
رندیر جیسوال افزود: «میان دو طرف گفتگوها در جریان است. در مورد تجارت و لجستیک: همانطور که میدانید، سه سفر وزیران از افغانستان به هند انجام شده است. و اگر به یاد داشته باشید، زمانی که وزیر تجارت به اینجا آمده بود، بحثی درباره ایجاد یک دهلیز حملونقل کالا مطرح شد تا تجارت میان دو کشور افزایش یابد، بهویژه در زمینههایی مانند داروهای پزشکی، میوهها و سایر کالاهای اساسی.»
پیش از این روزنامه «هندو» گزارش داد که برای نخستینبار یک دیپلومات معرفیشده از سوی طالبان وارد هند شده است تا مسئولیت سفارت افغانستان در دهلینو را بر عهده بگیرد.
بر اساس این گزارش، نور احمد نور، به دهلینو رسید و به عنوان کاردار سفارت افغانستان در هند فعالیت خواهد کرد.
به گفته این رسانه، این تصمیم پس از گفتگوها و رایزنیهای انجامشده میان مقامهای هند و طالبان گرفته شده است.
