طالبان تاکنون در باره اعتراضهای مردمی در ایران واکنش رسمی نداشتهاند، اما محمد نعیم، معین اداری وزارت خارجه طالبان، در یاداشتهای پیهم در «اکس» این اعتراضها را مسئله داخلی ایران خوانده است.
برخی منابع میگویند طالبان به شماری از رسانههای داخلی دستور شفاهی دادهاند تا از پوشش و بازتاب اعتراضهای مردمی ایران خود داری کنند.
محمد نعیم در یکی ای نوشتههایش گفته است: «تجارت و ترانزیت میان کابل و تهران و کابل–دهلینو به طور عادی جریان دارد. در این اواخر با وجود مشکلات اخیر در کشور دوست و همسایه ج.ا.ایران، اما تجارت و ترانزیت به طور نرمال جریان داشتند.همچنین گزارشهای اخیر رسانهها پاکستانی در مورد توقف تجارت کابل و دهلینو، نادرست میباشند.»
آگاهان مسائل سیاسی میگویند که طالبان نگران تکرار تجربه اعتراضهای مردمی ایران در افغانستان اند.
در بعد اقتصادی، طالبان بهدنبال بسته بودن گذرگاهها میان افغانستان و پاکستان، پیوسته ایران را بدیل معرفی کردهاند. اما اکنون آگاهان مسائل اقتصادی تاکید دارند که افغانستان در وضعیت دشوار اقتصادی قرار گرفته است.
سید مسعود، آگاه مسائل اقتصادی، میگوید: «اگر وضعیت سیاسی در ایران ادامه باید و در سوی دیگر وضعیت سیاسی دشوار ما با پاکستان ادامه یابد، نهتنها برای افغانستان حتا برای کشورهای منطقه بهیک مشکل نهایت زیاد تجارتی رو بهرو میشوند. حتا تا مرز بنبست میرسد.»
با اینهمه، فعالان حقوقبشر گفتهاند که چون میان سیاستهای طالبان و دولت ایران شباهتهای بیشماری وجود دارد و میگویند طالبان از وقوع چنین اعتراضهای مردمی در افغانستان بهشدت نگرانی دارند.
