افغانستان

خانواده عباس ابراهیم‌زاده از رئیس‌جمهور ازبیکستان خواهان رسیدگی به وضعیت او شد

خانواده عباس ابراهیم‌زاده، معاون مجلس نمایندگان در حکومت پیشین و سرمایه‌گذار، با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ازبیکستان خواستار رسیدگی فوری به وضعیت قضایی و صحی او شده است.

در این نامه آمده که آقای ابراهیم‌زاده بیش از سه ماه است که بدون صدور حکم نهایی دادگاه و بدون برگزاری دادگاه علنی در بازداشت به‌سر می‌برد.

به گفته خانواده او، این روند با اصول دادرسی عادلانه و حقوق قانونی متهمان سازگار نیست.

خانواده آقای ابراهیم‌زاده همچنین گفته اند که وضعیت صحی او نگران‌کننده است و وی به بیماری‌های جدی مبتلا بوده و نیاز فوری به مراقبت‌های تخصصی پزشکی دارد.

در نامه آمده است که ادامه بازداشت بدون دسترسی کامل به خدمات درمانی می‌تواند خطرهای جدی، از جمله تهدید جان او، به همراه داشته باشد.

در این نامه با اشاره به قوانین داخلی ازبیکستان و تعهدات بین‌المللی این کشور در زمینه حقوق بشر، از مقام‌های ازبیکستان خواسته شده است که بررسی مستقل و شفاف پرونده، ارزیابی فوری وضعیت صحی، و تصمیم‌گیری قانونی درباره آزادی فوری یا آزادی مشروط آقای ابراهیم‌زاده را در دستور کار قرار دهند.

خانواده عباس ابراهیم‌زاده تأکید کرده‌ که هدف از این درخواست، تضمین کرامت انسانی، سلامت جسمی و رعایت اصول قانونی است و از رئیس‌جمهور ازبیکستان خواسته‌اند تا برای حل عادلانه این پرونده دستور اقدام بدهد.

منابع در ماه میزان ۱۴۰۴ به آمو تأیید کردند که آقای ابراهیم‌زاده در شهر تاشکند بازداشت و زندانی شده است.

به گفته منابع، آقای ابراهیم‌زاده در چهار سال پسین در ازبیکستان بیش از ۵۰ میلیون دالر در بخش‌های حمل‌ونقل بازرگانی، تولید آرد و دیگر بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.