افغانستان

رهبر طالبان کاشت «بنگ» در کشور را ممنوع کرد

عکس از یک کشت‌زار بته چرس در افغانستان

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در فرمان تازه خود کاشت بته چرس یا «بنگ» را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده است.

در این دستور رهبر طالبان آمده است که پس از این «هیچ شخصی نمی‌تواند در زمین‌های خود بنگ کاشت کند»، در غیر صورت کشت‌زارهایش که در ان «بنگ باشد، از بین برده خواهد شد.

هبت‌الله آخندازده به وزارت داخله و سایر نهادهای کشفی طالبان دستور داده است که افراد متخلف را بازداشت و به دادگاه معرفی کنند.

این در حالی است که سازمان‌های جهانی، از جمله دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، پیش از این گفته‌اند که هرچند پس از دستور طالبان مبنی بر منع کشت مواد مخدر در افغانستان، کشت‌زارهای آن کاهش یافته؛ اما تولید و قاچاق «میتامیفتامین یا شیشه» نسبت به گذشته افزایش یافته است.

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در بیانیه‌ ماه سنبله سال جاری خورشیدی خود افغانستان را در سال مالی ۲۰۲۶ در شمار کشورهای عمده ترانزیت و تولیدکننده مواد مخدر معرفی کرد.

ترمپ گفت که افغانستان همراه با چهار کشور دیگر در یک سال اخیر در تعهدات خود برای مبارزه با مواد مخدر ناکام مانده‌ است.

در این بیانیه همچنین تأکید شد که شماری از اعضای طالبان از تجارت مواد مخدر سود می‌برند و به حفظ جریان مواد مخدر در بازارهای جهانی کمک کرده‌اند.

از طرفی هم سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در همین ماه گفت که با وجود اقدام‌های طالبان، وضعیت قاچاق مواد مخدر در افغانستان همچنان پیچیده باقی مانده است.

او این سخنان را در مقاله‌ای در روزنامه دولتی روسیسکایا گازتا بیان کرد که خبرگزاری تاس نیز آن را منتشر کرد. شویگو اذعان کرد که طالبان موفق به «کندی» قاچاق مواد مخدر شده‌اند اما هشدار داد که تهدیدهای تازه‌ای پدید آمده است.