سیاست

ترمپ بار دیگر خروج از افغانستان را «مایه شرم‌ساری امریکا» خواند

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از بازداشت رئیس جمهور ونزوئلا، عملیات ارتش امریکا در این کشور را با افغانستان مقایسه کرد و تاکید ورزید که عملیات‌های ایالات متحده در افغانستان «تمسخرآمیز و مایه‌ شرم‌ساری در تاریخ امریکا» بوده است.

این در حالی‌ است که پیش از این نیز دونالد ترمپ ضمن انتقاد از چگونگی روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، خواستار باز پس‌گیری پایگاه هوایی بگرام و تجهیزات نظامی امریکا از طالبان شده است.

دونالد ترمپ در این نشست خبری، بازداشت رئیس جمهور ونزوئلا را یک دست‌آورد بزرگ خواند و این عملیات ارتش امریکا را با زمان خروج نیروهایی امریکایی در افغانستان به مقایسه گرفت.

دونالد ترمپ، عملیات خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تمسخرآمیز و مایه‌ شرم‌ساری در تاریخ امریکا خواند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت: «به‌ندرت چیزی شبیه به این دیده می‌شود. شما در این کشور گواه برخی عملیات‌ها بوده‌اید که چندان موفق نبودند و مایهٔ شرم‌ساری شدند. اگر به گذشته نگاه کنید، چه به افغانستان و چه به دوران جیمی کارتر، آن زمان‌ها متفاوت بود. اکنون ما دوباره به کشوری مورد احترام تبدیل شده‌ایم؛ شاید بیش از هر زمان دیگری.»

رئیس جمهور ایالات متحده پس از پیروزی در انتخابات امریکا، پیوسته از چگونگی روند خروچ نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و این اقدام حکومت بایدن را شکست تاریخی و مایه تمسخر ایالات متحده در جهان خوانده است.
افزون بر این؛ دونالد ترمپ ضمن تاکید بر اهمیت پایگاه هوایی بگرام خواستار بازپس‌گیری تجهیزات نظامی به جامانده‌ امریکا از طالبان نیز شده؛ خواستی که با پاسخِ رد طالبان رو به رو است.

بر بنیاد آمارها، به ارزش حدود ۷.۱۲ میلیارد دالر امریکایی سازوبرگ‌های نظامی ایالات متحده به دست طالبان افتاده است و برخی از کشورهای منطقه به‌شمول پاکستان بارها ادعا کرده‌اند که بخش از این تجهیزات نظامی به دست گروه‌های هراس‌افکن نیز رسیده است.

ایالات متحده در بیش از چهار سال گذشته سیاست‌های ناروشن و غیرمدون را در برابر طالبان دنبال کرده است. در این مدت موضع‌گیری مقام‌های ارشد امریکا بر آزادی شهروندان امریکایی از سوی طالبان، پایگاه هوایی بگرام و باز پس‌گیری تجهیزات نظامی امریکا از طالبان متمرکز بوده است.

شهروندان کشور و برخی از آگاهان اما وضعیت کنونی کشور را محصول سیاست‌های ایالات متحده و خروج عجولانه این کشور از افغانستان می‌دانند.