مهاجرت

پولیس ایران بیش از ۲۰۰ مهاجر کشور را در سیستان و بلوچستان بازداشت کرد

عکس از مهاجران بازداشت شده افغانستان توسط پولیس ایران. آرشیف

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که ۲۰۹ مهاجر کشور توسط پولیس این کشور در زهک، یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان بازداشت شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش‌ها، علی اکبر حبیبی فر، فرمانده انتظامی زهک، گفته است که این مهاجران در یک هفته گذشته و در چارچوب «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» این کشور، بازداشت شده‌اند.

او در نشست خبری گفته است: « در نتیجه اجرای این طرح تعداد ۲۰۹ تن اتباع بیگانه غیرمجاز و ۹ تن سارق دستگیر و تعداد ۲۰ دستگاه خودرو، ۸ دستگاه موتورسیکلت متخلف و حادثه ساز نیز توقیف شد.» مقام‌های ایرانی مهاجران افغانستان بدون مدرک را «اتباع بیگانه غیرمجاز» می‌خوانند.

این در حالی است که ایران پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را تشدید کرده است. این کشور در هفته‌های اخیر، به طور میانگین روزانه تا حدود ۴۰۰ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

هرچند این اقدام ایران با واکنش‌های گسترده سازمان‌های حقوق بشری و مدافعان حقوق مهاجران مواجه شده است؛ اما این کشور همچنان به این روند ادامه داده است.

پیش از این نادر یاراحمدی، رئيس مرکز امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت داخله ایران، گفت که حدود ۵ میلیون مهاجر افغانستان در این کشور حضور دارند. او افزود که ۱.۶ میلیون مهاجر بدون مدرک افغانستان از ابتدای اجرای «طرح بازگشت اتباع غیر مجاز» از این کشور اخراج شده است.

نادر یاراحمدی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: «این تعداد از اتباع که از کشور طرد شده‌اند از آمار تعداد کل اتباع افغانستان در کشور کسر می‌شود و در مجموع اگر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتباع طرد شده را از شش میلیون و ۱۰۰ هزار اتباع افغانستانی در کشور کم کنیم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع در کشور ما مانده‌اند که البته با توجه به این‌که از همه مرزها عبور غیرمجاز وجود دارد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اتباع افغانستانی به صورت شناور هستند.»

این مقام اداره مهاجرت ایران تاکید کرد که ورود دوباره مهاجران بدون مدرک افغانستان به این کشور در این اواخر افزایش یافته است.