در پی هشدار ترمپ از حمله گسترده دیگر بر ایران، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در نامهای به وزرای خارجه کشورهای جهان گفته است که کشورش در «پاسخ قاطع و پشیمانکننده به هرگونه تعرضی» تردید نخواهد کرد.
او در این نامه، تهدید اخیر ترمپ علیه ایران را نقض فاحش حقوق بینالملل و منشور ملل متحد توصیف کرده و خواستار محکومیت صریح و قاطع این «اظهارات تحریکآمیز» از سوی کشورهای جهان شده است.
پیش از این دونالد ترمپ در نشست خبری با بنیامین نتانیاهو، نخستوزير اسرائيل، در نشست خبری هشدار داد که ممکن ایران با حمله گسترده دیگری مواجه شود و ایالات متحده از آن احتمالاً حمایت خواهد کرد.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، وزیر خارجه این کشور در این نامه با اشاره به این گفتههای ترمپ تصریح کرده که تهدید به استفاده از زور علیه ایران، نقض آشکار منشور ملل متحد است که هرگونه تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولتها را منع کرده است.
عباس عراقچی با اشاره به تهاجم نظامی مشترک ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران در ماه جون سال جاری میلادی، تأکید کرد که تهدیدهای اخیر بیانگر «سوء نیت آشکار امریکا در راستای تداوم یک روند غیرقانونی و تجاوزکارانه» است که عواقب و پیامدهای آن بر عهده واشنگتن خواهد بود.
او همچنین افزوده که اقدامهای مشابه ماه جون امریکا و اسرائيل، «مصداق بارز نقض فاحش حقوق بینالملل» بوده و «مستلزم مسئولیت کیفری فردی مقامهای ذیربط امریکایی» است.
او در بخش دیگری از این نامه، تهدید یک کشور عضو سازمان ملل متحد از سوی رئیسجمهور امریکا در حمایت از اسرائیل را نشانهای از معیار دوگانه و تضعیف جدی منع اشاعه دانست و تأکید کرد که حمایت بیقید و شرط امریکا از اسرائیل بهعنوان تنها دارنده سلاح هستهای در غرب آسیا، امنیت منطقهای و بینالمللی را بهطور جدی به خطر انداخته است.
وزیر خارجه ایران، با هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک سکوت در برابر چنین تهدیدها، تأکید کرد: «ایجاد فضای مصونیت از مجازات، امریکا اسرائیل را در ادامه رفتارهای تجاوزکارانه جسورتر کرده و تهدیدی مستقیم علیه صلح و امنیت جهانی به شمار میرود.»
