عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اینکه تهران تاکنون حکومت طالبان در افغانستان را بهرسمیت نشناخته است، میگوید با وجود این، ایران ناگزیر از ادامه گفتگو با اداره موجود در کابل برای مدیریت چالشهای مشترک است.
به گزارش ایرنا، عراقچی روز شنبه (۶ جدی) در سخنرانی خود در دانشگاه «میگیمو»ی روسیه گفت که میان ایران و افغانستان چالشهای متعددی وجود دارد.
او امنیت مرزها، حقآبه، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت را از مهمترین موضوعات مورد اختلاف میان دو طرف عنوان کرد.
وزیر خارجه ایران افزود: «ما باید با دولت موجود در افغانستان گفتوگو کنیم تا بتوانیم این چالشها را مدیریت کرده و منافع دو ملت ایران و افغانستان را تأمین کنیم.»
او تأکید کرد که حکومت فعلی افغانستان یک واقعیت موجود است، اما ایران همچنان بر این موضع خود پافشاری دارد که همه مردم افغانستان باید حق تعیین سرنوشت خود را در قالب یک حکومت داشته باشند.
عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره آینده روابط ایران با طالبان، تصریح کرد که تهران با وجود تعاملات سیاسی و دیپلماتیک، تاکنون حکومت آنان را بهرسمیت نشناخته و سیاست گفتگو را صرفاً برای مدیریت مسائل و کاهش تنشها دنبال میکند.
او همچنین با اشاره به سیاست خارجی ایران در برابر فشارهای بینالمللی گفت که تهران از حقوق خود عقبنشینی نخواهد کرد و در برابر آنچه «زورگویی» امریکا و غرب خواند، کوتاه نمیآید.
در چهار سال گذشته، ایران تعاملات سیاسی و اقتصادی گستردهای با طالبان داشته و سفارت و قنسولگریهای افغانستان در این کشور به طالبان واگذار شده است.
با این حال، روابط دو طرف همواره بدون تنش نبوده و اختلافها بر سر حقآبه و برخی مسائل مرزی، چندین بار به درگیریهای نظامی محدود میان ایران و طالبان انجامیده است.
