مهاجرت

پاکستان در یک روز بیش از ۲۶۰۰ مهاجر را اخراج کرد

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (جمعه ۵ جدی) پاکستان ۲۶۱۳ مهاجر افغانستان را اخراج کرده است.

به گفته این کمیسیون و همزمان با این، ۱۱۷ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به کشور برگشته‌اند.

این در حالی است که پاکستان و ایران در یک روز پیش از این نیز ۳۴۰۱ مهاجر کشور را اخراج کردند که اکثر آنان از پاکستان اخراج شدند.

افغانستان در ماه‌های اخیر گواه افزایش چشمگیر بازگشت مهاجران بوده است. این روند در پی تشدید تلاش‌های پاکستان و ایران برای اخراج مهاجران بدون مدارک اقامتی، شمار زیادی از شهروندان افغانستان را ناچار به ترک این کشورها کرده است.

بر اساس آمارهای یونیسف، تنها در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن به افغانستان بازگشته‌اند که بسیاری از آن‌ها کودک بوده‌اند.

این نهاد وابسته به ملل متحد هشدار داده است که بازگشت‌کنندگان با کمبود نیازهای نخستین و تشدید خشکسالی روبه‌رو هستند.