مهاجرت

پیلوت پیشین نیروی هوایی افغانستان: امریکا من را فریب داد

یک پیلوت پیشین نیروی هوایی افغانستان می‌گوید پس از همکاری چندساله با نیروهای امریکایی و فرار از کابل در زمان سقوط حکومت پیشین، اکنون در ایالات متحده با آینده‌ای نامعلوم روبه‌رو است و احساس می‌کند وعده‌های داده‌شده به او و خانواده‌اش عملی نشده است.

به گزارش روز سه‌شنبه روزنامه گاردین، این خلبان ۲۵ ساله که به دلایل امنیتی با نام مستعار «علی» معرفی شده، در ماه اگست ۲۰۲۱ و هم‌زمان با پیشروی طالبان وارد پایگاه هوایی «وینگ ۷۷۷» در کابل شد و به گفته خودش از همان لحظه نخست احساس کرد اوضاع عادی نیست.

او گفته است که تا آن زمان باور نداشت طالبان بتوانند به کابل برسند، اما با دیدن آشفتگی در پایگاه و توقف حملات هوایی، دریافت که شرایط به‌سرعت در حال تغییر است.

در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ به او دو گزینه داده شد: ترک افغانستان با هواپیمای تخلیه یا پرواز با هواپیمای نظامی به خارج از کشور.

این پیلوت تصمیم گرفت یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان را به ازبیکستان منتقل کند؛ اقدامی که به گفته او برای جلوگیری از افتادن تجهیزات نظامی به دست طالبان انجام شد.

هم‌زمان، او خانواده‌اش را در جا گذاشت و نتوانست آن‌ها را در میان هرج‌ومرج فرودگاه با خود ببرد.

علی اکنون در شهر بویزی ایالت آیداهو زندگی می‌کند، به‌عنوان راننده اوبر کار می‌کند و هم‌زمان در حال گذراندن دوره‌های پیلوتی غیرنظامی است. خانواده‌اش پس از سقوط کابل به یک کشور همسایه پناه برده‌اند، اما نامزد او همچنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان زندگی می‌کند.

بر اساس این گزارش، او در سوم جنوری ۲۰۲۵ موفق به دریافت پناهندگی در امریکا شده و انتظار داشت با دریافت گرین‌کارت، بتواند به‌طور قانونی به‌عنوان پیلوت کار کند و خانواده‌اش را به امریکا منتقل کند. اما تغییرات اخیر در سیاست‌های مهاجرتی امریکا این روند را با ابهام روبه‌رو کرده است.

گاردین می‌نویسد که هم‌زمان، ائتلافی از بیش از ۱۳۰ نهاد مدافع پناهجویان از دولت امریکا خواسته‌اند محدودیت‌ها در روند پناهندگی و ویزه، به‌ویژه برای پناهجویان افغانستان، بازنگری شود.

این نهادها هشدار داده‌اند که ادامه این سیاست‌ها می‌تواند به اعتبار امریکا نزد متحدان سابقش آسیب بزند.

اینپیلوت افغانستان می‌گوید نگران بازگردانده‌شدن احتمالی به افغانستان است و به‌ویژه درباره آینده خواهر نوجوانش ابراز نگرانی می‌کند. او در گفت‌وگو با گاردین گفته است: «من سال‌ها از نیروهای امریکایی محافظت کردم، اما امروز احساس می‌کنم فریب خورده‌ام.»
او در عین حال میان مردم امریکا و تصمیم‌های سیاسی تمایز قائل شده و تأکید کرده است که همچنان از حمایت افرادی که به پناهجویان کمک کرده‌اند، قدردانی می‌کند، اما با پیامدهای وعده‌هایی که به گفته او «داده شد و سپس پس گرفته شد»، زندگی می‌کند.