خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایهگذاری افغانستان، به آمو گفته است که با بستهماندن گذرگاههای مرزی با پاکستان، به ارزش ۵۰ میلیون دالر انگور کشور فاسد شده است.
او تاکید کرده که بستهشدن این گذرگاهها زیانهای جدی مستقیم و غیرمستقیم به بازرگانان دو طرف وارد کرده است.
آقای الکوزی گفت: «وقتی میوه افغانستان بود، انگور -تقریبا به هزینه ۵۰ میلیون دالر- میوه فاسد شده است. حالا که وقتی سبزی پاکستان است، روزانه دو میلیون دالر به پاکستان ضرر میرسد.»
از طرفی هم، او در این صحبت تاکید کرده که افغانستان پنج بندر مهم و راهبردی با پاکستان دارد و در حال حاضر ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کانتینر کالاهای ترانزیتی بازرگانان کشور در بندرهای پاکستان متوقف است.
به گفته او، توقف این کالاهای تجارتی در بنادر پاکستان «روزانه صدها میلیون دالر» به بازرگانان زیان وارد میکند؛ چون این کالاها فاسد میشوند و دیگر ارزش فروش ندارند.
این عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایهگذاری افغانستان افزوده است که افغانستان پیش از بستهشدن این گذرگاههای مرزی و تجاری، ماهانه ۲۰۰ میلیون دالر با پاکستان تجارت داشت و اکنون این تجازت متوقف است.
خانجان الکوزی میافزاید که در طی مدت بستهبودن این گذرگاهها، حدود ۶۰۰ میلیون دالر تجارت با پاکستان صورت نگرفته است، فابریکهها متوقف است و چرخ اقتصادی از این رهگذر از کار افتاده است.
او افزوده که بهای کالاها در بازارهای کشور افزایش یافته، باغداران متضرر شدهاند و با گذشت هر روز به این ضرر افزود میشود.
این در حالی است که گذرگاههای مرزی و تجاری افغانستان با پاکستان از بیش از دو ماه به اینسو به گونه کامل به روی تجارت بسته است.
این گذرگاهها پس از درگیریهای هشتروزه مرزی نیروهای پاکستانی با طالبان بستهشدند و از بیش از دو ماه به اینسو دو طرف برای بازگشایی این گذرگاهها به توافقی نرسیدهاند.
هرچند طالبان پس از این درگیریها چندین دور گفتگوها را با طرف پاکستانی در دوحه، استانبول و ریاض برگزار کردند؛ اما این مذاکرات بدون نتیجه پایان یافتند.
پیش از این عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئيس وزیران طالبان، در نشستی در کابل تاکید کرد که این گذرگاهها در صورتی بازگشایی خواهند شد که طرف پاکستانی متعهد شود که تحت «هیچ شرایطی، چه جنگ باشد یا شرایط عادی» این گذرگاهها دوباره مسدود نخواهند شد.
