منابع به آمو میگویند که سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان، پس از سفر به قندهار و دیدار با هیبتالله، رهبر طالبان، بر اطاعت از رهبر طالبان تأکید کرده است.
به گفته منابع حقانی روز جمعه، پس از بازگشت از قندهار، در یک گردهمایی در ولایت زابل سخنرانی کرده و از اشتراککنندگان خواسته است که «برای حفظ وحدت، از رهبری به جای افراد حمایت و اطاعت کنند.»
به گفته منابع، حقانی در این سخنان تأکید کرده است که اختلافات فردی نباید جایگاه رهبری طالبان را تضعیف کند و وحدت در چارچوب رهبری، برای ادامه حاکمیت آنان ضروری است.
او همچنان خطاب به والیان، ولسوالان و روسای پولیس طالبان گفته است که باید خود را برای حل نیازهای مردم و خدمترسانی آماده کنند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که پیش از این نیز سراجالدین حقانی، در سفرش به ولایت خوست بر نوع تعامل طالبان با مردم تأکید کرده بود.
او در آن سفر گفته بود حکومتی که در میان مردم ترس ایجاد کند، «حکومت نیست» و مشروعیت یک حکومت در گرو پذیرش مردمی است.
حقانی تأکید کرده بود که حکومت باید بهگونهای باشد که مردم آن را دوست داشته باشند و از رفتار، اخلاق و صمیمیت آن الگو بگیرند.
