عفو بینالملل روز سهشنبه از کشورهای جهان خواست که اخراج اجباری مهاجران به افغانستان را متوقف کنند و گفت که آنان توسط پاکستان و ایران و همچنین برخی از کشورهای اروپایی «به طور غیرقانونی» اخراج میشوند.
این در حالی است که جورجت گانیون، معاون هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، هفته گذشته در نشستی در شورای امنیت این سازمان در نیویورک گفت که تاکنون حدود ۲.۵ میلیون مهاجر افغانستان به این کشور بازگشتهاند.
او گفت که این نشان دهنده «افزایش شش درصدی جمعیتی است که بحرانهای ریشهدار اقتصادی، اقلیمی و انسانی را که این کشور از قبل با آن مواجه است، تشدید میکند».
عفو بینالملل در بیانیهای با اشاره به «بحران انسانی رو به تعمیق» افغانستان، گفته است که «خطر واقعی آسیب جدی برای بازگشتکنندگان» در این کشور افزایش یافته است.
این سازمان اعلام کرده که کشورها باید از قوانین بینالمللی که «بازگشت اجباری هر کسی را به مکانی که در آن با خطر واقعی نقض شدید حقوق بشر مواجه هستند، ممنوع میکند» پیروی کنند.
در این بیانیه آمده است: «نسلهایی از افغانها در طول دههها جنگهای متوالی به پاکستان و ایران فرار کردهاند، به این معنی که بسیاری از جوانان هرگز در این کشور زندگی نکردهاند. اما پاکستان و ایران در سالهای اخیر شروع به مجبور کردن آنان به ترک کشور کردهاند.»
عفو بینالملل همچنین به گزارشهای رسانهای اشاره کرده که «آلمان، اتریش و اتحادیه اروپا در حال مذاکره با مقامهای طالبان برای تسهیل بازگشت اجباری هستند»، اما تاکید کرده که بسیاری از تازه واردان به افغانستان اخراج میشوند؛ افرادی که قادر به یافتن شغل نیستند، در حالی که زنان و دختران تحت سلطه طالبان با محدودیتهای شدیدی نیز روبهرو هستند.
اسمریتی سینگ، مدیر بخش آسیای جنوبی عفو بینالملل، گفته است: «این عجله برای بازگرداندن اجباری مردم به افغانستان، دلیل اصلی فرار آنان و خطرات جدی که در صورت بازگشت با آن مواجه هستند را نادیده میگیرد.»
این در حالی است که اخیراً شماری از کشورهای غربی بهشمول ایالات متحده و کشورهای اروپایی محدودیتهای شدیدی بر ورود پناهجویان افغانستان به این کشورها وضع کردهاند.
از طرفی هم ایران و پاکستان روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان ساکن در این کشورها را شدت بخشیدهاند.
