قصر سفید اعلام کرده است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، فهرست کشورهای شامل ممنوعیت سفر به امریکا را گسترش داده و ۱۲ کشور، از جمله افغانستان را شامل فهرست کشورهای پرخطر ساخته است.
بر بنیاد بیانیه قصر سفید، دونالد ترمپ با امضای فرمانی سفر تمامی شهروندان این ۱۲ کشور بهشمول افغانستان را به گونه کامل به ایالات متحده ممنوع ساخته است.
قصر سفید گفته است که این کشورها دارای نقصهای آشکار، مداوم و شدید در غربالگری، بررسی و اشتراکگذاری اطلاعات برای محافظت از ملت در برابر تهدیدات امنیت ملی و ایمنی عمومی هستند.
در این بیانیه هدف از این اقدام رئيس جمهور ایالات متحده، محافظت از امنیت ملی امریکا و ایمنی عمومی شهروندان این کشور عنوان شده است.
میانمار، چاد، جمهوری کنگو، گینه استوایی، اریتره، هائیتی، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن در کنار افغانستان، از جمله کشورهایی هستند که شهروندان شان بر بنیاد این فرمان ترمپ، به گونه کامل شامل فهرست ممنوعیت سفر شدهاند.
به تازگی ترمپ بورکینافاسو، مالی، نیجر، سودان جنوبی، سوریه، فلسطین، لائوس، سیرالئون، بوروندی، کوبا، توگو، و ونزوئلا را نیز شامل فهرست این کشورهای ممنوعه ساخته است و همچنین آنچه «محدودیتهای جزئی» خوانده شده بر کشورهای آنگولا، آنتیگوا و باربودا، بنین، ساحل عاج، دومینیکا، گابن، گامبیا، مالاوی، موریتانی، نیجریا، سنگال، تانزانیا، تونگا، زامبیا و زیمبابوه نیز وضع شدهاند.
قصر سفید همچنین افزوده که این فرمان جدید از سوی دونالد ترمپ، معافیتهای گسترده ویزه مهاجرتی خانوادگی را که خطرات کلاهبرداری را به همراه دارند، محدود میکند، در عین حال معافیتهای موردی را حفظ میکند.
این در حالی است که پیش از این نهاد حامی پناهجویان افغانستان در ایالات متحده موسوم به «افغان ایوک» در بیانیهای گفت که این فرمان ترمپ معافیتهای ویزه برای شهروندان افغانستان دارنده پروندههای مهاجرتی ویزه ویژه مهاجرت امریکا یا «اسآیوی» را نیز لغو کرده است.
اما نهاد تاکید کرد که شهروندان افغانستان دارنده پروندههای ویزه ویژه مهاجرت از جمله افرادی هستند که بهطور بسیار دقیق در نظام مهاجرتی ایالات متحده بررسی شدهاند و بر بنیاد قانون امریکا، به دلیل خدمت مستقیمشان به ماموریتهای امریکایی تأیید شدهاند.
افغان ایوک افزوده که نتیجه این فرمان جدایی خانوادههای بیشتر، سرگردانی شمار بیشتری از پناهندگان، و «وارد شدن آسیب بیشتر به متحدان ایالات متحده، از جمله افغانهایی است که شانهبهشانه با نیروها و دیپلوماتهای امریکایی» خدمت کردهاند.
