سیاست

کشورهای شرکت‌کننده در نشست تهران از تهدیدهای امنیتی ناشی از افغانستان ابراز نگرانی کردند

عکس از نمایندگان ویژه کشورهای اشتراک‌کننده در نشست منطقه‌ای تهران درباره افغانستان

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای گفته است که نمایندگان ویژه کشورهای اشتراک‌کننده در نشست منطقه‌ای تهران، از «تهدیدهای امنیتی» ناشی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند که برای کمک به افغانستان در جهت مبارزه با «تروریزم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان» آماده اند.

بر بنیاد بیانیه وزارت خارجه ایران، «تقویت ثبات در افغانستان، همگرایی منطقه‌ای برای حل و فصل موضوعات و چالش‌های موجود از جمله برخی موضوعات مرتبط با افغانستان» از دیگر موارد کلیدی بوده‌اند که اشتراک‌کنندگان روی آن‌ها تاکید کردند.

اشتراک‌کنندگان همچنین در این نشست تاکید بر مسئولیت جامعه بین‌المللی برای رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های افغانستان کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران می‌گوید که نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، چین، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و پاکستان در این نشست، با هرگونه تلاش کشور‌های خارجی برای حضور نظامی در افغانستان همچنان مخالفت کردند.

در این بیانیه آمده است: «{اشتراک‌کنندگان} بر مسئولیت کشور‌هایی که عامل وضعیت امروز افغانستان هستند برای کمک به بازسازی و بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی آن بدون تبدیل آن به اهرم سیاسی تاکید کردند.»

از طرفی هم، اشتراک‌کنندگان از سازمان‌های بین‌المللی خواستند از بازگشت مهاجران افغانستان از کشور‌های همسایه به کشور خودشان حمایت کرده و شرایط را برای بازگشت عزت‌مندانه آنان فراهم کنند.

نمایندگان ویژه کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست از همه تلاش‌هایی که برای کاهش تنش بین افغانستان و پاکستان در جریان است حمایت کردند و آمادگی خود را برای کمک به تقویت این تلاش‌ها اعلام کردند.

نمایندگان این کشورها در عین حال از طالبان و اسلام‌آباد خواستند به میز مذاکره بازگشته و مشکلات میان دو طرف را از مسیر دیپلوماتیک حل و فصل کنند.

وزارت خارجه ایران افزوده که اشتراک‌کنندگان در این نشست همچنین توافق کردند که پنجمین نشست وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در اسرع وقت در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، برگزار شود.

گفتنی است که نشست منطقه‌ای تهران درباره افغانستان روز گذشته (۲۳ قوس) با اشتراک نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، چین، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، پاکستان و ایران، در تهران برگزار شد.

طالبان هرچند برای اشتراک در این نشست دعوت شده بودند؛ اما از اشتراک در آن خودداری کردند.

پیش از این یک منبع به آمو گفت که هیئت طالبان به هیئت ایرانی پیش از برگزاری این نشست گفته بود که از جایگاه «متهم به هراس‌افکنی» در این نشست شرکت نخواهند کرد.

این منبع افزود که هیئت طالبان همچنین تاکید کرد که در این نشست به صورت قطع نباید در موضوع مرتبط به افغانستان، حرفی از بحران گفته شود.