مهاجرت

مقام ایرانی: یک میلیون و ۸۰۰ هزار مهاجر از گذرگاه دوغارون اخراج شدند

عکس از مهاجران برگشته از ایران. آرشیف

یک مقام ولایت خراسان ایران روز دوشنبه گفته که یک میلیون و ۸۰۰ هزار مهاجر افغانستان امسال از مسیر گذرگاه دوغارون به کشورشان اخراج شده‌اند.

به گفته امیرالله شمقدری، معاون امنیتی این ولایت، بخشی از این رقم مربوط به مهاجران ۱۱ ولایت دیگر ایران می‌شود.

شمقدری که با رسانه‌های داخلی گفت‌وگو می‌کرد، گفته است روند اخراج مهاجران پس از آن‌که در جریان «جنگ ۱۲روزه» افزایش یافته بود، در ماه‌های اخیر «به ثبات رسیده و کاهش قابل توجهی» داشته است.

او افزوده این ثبات به مقام‌های ایرانی امکان داده تا «برنامه‌ریزی بهتری» در حوزه‌های امنیتی، خدمات شهری و مدیریت مرزها انجام دهند.

او گفته اثرات خروج گسترده مهاجران بر بازار کار و ساختار خدماتی خراسان رضوی «حدود ۱۰ درصد» بوده و «تغییر قابل‌ملاحظه‌ای» در وضعیت اشتغال یا خدمات شهری ایجاد نکرده است.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، معاون امنیتی خراسان همچنین در واکنش به سخنان یک عضو مجلس ایران درباره تسهیل سرمایه‌گذاری برای شهروندان افغانستان گفته است مهاجرانی که بیش از سه دهه در ایران زندگی کرده‌اند، «بخشی از چرخه اقتصادی کشور» به‌شمار می‌روند و سرمایه‌های آنان «می‌تواند یک ظرفیت اقتصادی» برای ایران باشد.

پیش از این یک عضو مجلس ایران گفته بود به دلیل سیاست‌های ارزی ایران بیش از هزار سرمایه‌گذار افغانستان، ایران را ترک کرده و در شهرک‌های صنعتی هرات و کابل سرمایه‌گذاری کرده‌اند.