اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز نگرانی عمیق از افزایش تنشهای مرزی میان طالبان و پاکستان میگوید که هرگونه بیثباتی در مرزها، تأثیر مستقیم و منفی بر امنیت ملی ایران دارد.
آقای بقایی روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت تهران از نزدیک تحولات مرزی را دنبال میکند و آماده است برای کاهش تنشها میان دو طرف میانجیگری کند.
بقایی اظهار داشت که ایران با هر دو کشور روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دارد و همین پیوندها، در کنار داشتن مرز مشترک، حساسیت تهران را نسبت به پیامدهای ناامنی در افغانستان و پاکستان افزایش میدهد.
او افزود: «از روزهای نخست تشدید اختلافات، وزیر خارجه ایران در تماس با مقامهای پاکستانی، آمادگی تهران را برای کمک به حلوفصل اختلافات از طریق گفتگو اعلام کرده است.»
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایران با طالبان و پاکستان در ارتباط مستمر است و تلاش دارد طرفها را به سمت کاهش تنش و بازگشت به مسیر گفتگو هدایت کند.
او تاکید کرد که موضوع تنشهای مرزی در سفر اخیر علی لاریجانی به پاکستان نیز مطرح شده و تهران در گفتگوهای تلفنی و حضوری با مقامهای طالبان، بر ضرورت جلوگیری از گسترش بحران تأکید کرده است.
بقایی همچنین گفت که ایران در هماهنگی با شرکای منطقهای تلاش میکند از ظرفیتهای موجود برای یافتن راهحلی مشترک استفاده کند، زیرا بسیاری از کشورها نسبت به افزایش تنش میان طالبان و پاکستان احساس نگرانی دارند.
این در حالی است که پس از انتشار گزارش رویترز درباره توافق آتشبس میان پاکستان و طالبان در ریاض، مرزبانان دو طرف جمعهشب دوباره در مرز اسپینبولدک قندهار درگیر شدند.
این درگیری تا ناوقت شب ادامه یافت و بهگفتهٔ منابع محلی در این درگیری پنج تن کشته و پنج تن دیگر از جمله یک زن زخمی شده است.
درگیری تازه مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی در حالی رخ داده که در دو ماه گذشته چهار دور گفتوگو در قطر، ترکیه و ریاض برگزار شد که ظاهراً بینتیجه پایان یافته است.
با وجود این مذاکرات، طالبان و پاکستان در همین مدت چندین بار با یکدیگر درگیر شدهاند.
