محسن زنگنه، نماینده مجلس ایران امروز (شنبه) گفته که بیش از هزار کارآفرین و سرمایهگذار افغانستان به دلیل مشکلات ارزی ایران این کشور را ترک کردهاند و به شهرکهای صنعتی هرات و کابل بازگشتهاند.
براساس گزارش شهرآرا نیوز به گفته او، این سرمایهگذاران در ابتدای کار ارز خود را از طریق صرافی وارد ایران کرده و کارخانه ساخته بودند، اما سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود که سرمایهگذاری باید از طریق سیستمهای ایران ارز را وارد کنند. به گفته او این اختلاف باعث شد بسیاری از سرمایهگذاران افغانستان تصمیم به خروج بگیرند.
زنگنه گفت که ایران اکنون راه حلی برای حل مشکل سرمایهگذاران افغانستان پیدا کرده است: کسانی که تا پایان سال ۱۴۰۳ در ایران سرمایهگذاری کردهاند، مدارکشان توسط کارشناسان رسمی بررسی شده و ارزش سرمایهگذاریشان بر اساس نرخ ارز روز تعیین خواهد شد.
به گفته این عضو مجلس ایران این توافق بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایران انجام شده و هفته آینده در جلسه هیئت سرمایهگذاری خارجی مطرح خواهد شد.
او افزود که اگر این مشکل حل شود، سرمایهگذاران افغانستان گفته اند که در چهار سال آینده بین ۲ تا ۳ میلیارد دالر سرمایهگذاری جدید در ایران خواهند کرد.
محسن زنگنه همچنین به برگزاری مجمع بینالمجالس آسیایی در مشهد اشاره کرد و گفت که این شهر میتواند به دهلیز مهم رویدادها و رفتوآمدهای بینالمللی تبدیل شود.
ایران در حالی از برگشت سرمایهگذاران افغانستان به کشور خبر داده که طالبان به دنبال بسته ماندن گذرگاههای مرزی با پاکستان تلاش دارند، تجارت از مسیرهای ایران را گسترش دهند و هم سرمایهگذاران آن کشور را تشویق به سرمایهگذاری در افغانستان کنند.
