کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (جمعه، ۷ قوس) پاکستان ۲۵۴۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون و همزمان با این، ۳۱۰ تن دیگر به گونه اجباری و اختیاری از ایران نیز اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به کشور برگشتهاند.
پاکستان دو روز پیش از این (چهارشنبه، ۵ قوس) نیز ۳۷۷۱ مهاجر کشور را اخراج کرد؛ اقدامی که در هفتههای اخیر شدت بشتری یافته است.
گفتنی است که اخیراً و پس از افزایش تنشهای اخیر میان پاکستان و طالبان، پولیس این کشور روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران کشور را شدت بخشیده است؛ مهاجرانی که به گفته نهادهای حقوق بشری، تعداد زیادی از آنان در افغانستان با تهدیدها مواجه هستند.
پیش از این نهاد حمایتکننده رسانههای آزاد افغانستان یا «نی» در تبعید گفت که در طی ۲۴ ساعت، پولیس پاکستان ۵ خبرنگار و کارمند رسانهای کشور را در هفته گذشته در اسلامآباد بازداشت کرده است.
از طرفی هم، منابع از اسلامآباد پیش از این به آمو گفتند که نیروهای امنیتی پاکستان نیمهشب سهشنبه هفته گذشته شماری از زنان فعال مدنی، کودکان و مردان مهاجر کشور در پارک آرژانتینای را «لتوکوب» کردند.
به گفته منابع، این نیروها حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد، ۴ قوس، بدون هیچ گونه اطلاع قبلی، اطراف این پارک را به گونه گسترده محاصره کردند و به طور ناگهانی اقدام به «ضرب و شتم» زنان فعال مدنی و کودکان مهاجر افغانستان در این محل کردند.
منابع افزودند که این مهاجران و فعالان مدنی، طی چهار ماه گذشته با برپایی خیمههای تحصن در این پارک، در گرما، باران و سرمای شب، سختترین شرایط ممکن را تحمل کردهاند. آنان با وجود محرومیت کامل از ابتداییترین وسایل و ضروریات زندگی، ناچار به ادامهٔ مقاومت و دادخواهی بودهاند.
شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری گفتهاند که اقدام پولیس پاکستان برای انتقال اجباری حدود چهارصد خانوادهٔ آسیبپذیر و تهدید به اخراج اجباری آنان به افغانستان، نه تنها مغایر با تمامی «استنداردها و نورمهای بینالمللی در زمینهٔ حفاظت از پناهجویان» است؛ بلکه خطری جدی برای امنیت و جان این افراد به شمار میرود.
