مهاجرت

وزارت خارجه امریکا صدور ویزه به افرادی که با پاسپورت افغانستان سفر می‌کنند را متوقف کرد

عکس شماری از پناهجویان در یکی از اردوگاه‌های مهاجران. آرشیف

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که در یک اقدام «فوری» صدور ویزه به افرادی که با پاسپورت افغانستان سفر می‌کنند را متوقف کرده است.

در بیانیه این وزارت در اکس آمده است: «این وزارتخانه تمام اقدام‌های لازم را برای محافظت از امنیت ملی و ایمنی عمومی ایالات متحده انجام می‌دهد.»

در همین حال، مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، با بازنشر این بیانیه در اکس نگاشته است که ایالات متحده «هیچ اولویتی» بالاتر از حفاظت از ملت و مردم خود ندارد.

این اقدام پس از آن صورت گرفته است که پس از چاشت چهارشنبه هفته گذشته یک شهروند افغانستان به نام رحمان‌الله لکنوال که در ۲۰۲۱ در پروازهای تخلیه به امریکا منتقل شده بود، در حومه قصر سفید، دو نیروی گارد ملی امریکا را با شلیک گلوله هدف قرار داد.

مقام‌های ارشد امریکایی از جمله دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، این رویداد را «هراس‌افکنانه» خوانده‌اند.

در پی وقوع این رویداد، اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده اعلام کرد که پردازش تمامی درخواست‌های مهاجرتی شهروندان افغانستان را متوقف کرده است.

این اقدام با واکنش‌هایی نیز به همراه شده است. شماری از نهادها و سازمان‌ها از جمله ملل متحد تاکید کرده‌اند که به دلیل این رویداد، امریکا نباید تمامی جامعه مهاجر افغانستان را «مجازات» کند یا این رویداد را تعمیم ببخشد.