اتاق تجارت و سرمایهگذاری میگوید که کالاهای وارداتی بازرگانان کشور به ارزش ۶ تا ۶.۵ میلیارد دالر در بندرها و گذرگاههای پاکستان متوقف ماندهاند.
خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیره این اتاق، به آمو گفته است که بیشتر این کالاها به گونه ترانزیت از راه پاکستان وارد افغانستان میشدند و از ۴۷ روز به اینسو در بندر کراچی، گذرگاه تورخم و گذرگاه سپینبولدک متوقف هستند.
به گفته او، بیش از ۱۱۵۰۰ کانتینر حامل کالاهای وارداتی افغانستان در پاکستان متوقف هستند.
او میگوید: «این تعداد کالاها خراب میشود، وقتش میگذرد و تاریخش تمام میشود و تقریبا روزانه ۲ میلیون دالر به تاجر افغانستان و پاکستان ضرر میرسد.»
۴۷ روز می است که کالاهای بازرگانی افغانستان در بندرهای پاکستان متوقف اند.
بر بنیاد آمارهای اتاق تجارت، تا اکنون بازرگانان کشور و بازرگانان پاکستان از رهگذر توقف کالا نزدیک به ۱۰۰ میلیون دالر جریمه شده و زیان دیده اند.
برخی از آگاهان مسایل اقتصادی میگویند که در نتیجه توقف تجارت با پاکستان و بلند رفتن بهای مواد غذایی، بحران بشردوستانه در افغانستان وخیمتر خواهد شد.
تا هنوز نه تنها تنشها میان طالبان و پاکستان کاهش نیافته بل جنگندههای پاکستانی بمباران هوایی در ولایتهای کنر و خوست را از سر گرفتهاند. تنشهای که بر باور آگاهان مسایل اقتصادی، تجارت، ترانزیت و در کل اقتصاد دو کشور را آسیب جدی رسانده است.
