مهاجرت

سفارت طالبان در تهران می‌گوید ۲۹۲ زندانی به کشور منتقل شدند

سفارت افغانستان در تهران که از سوی طالبان مدیریت می‌شود روز دوشنبه، ۳ قوس، از انتقال ۲۹۲ زندانی کشور به افغانستان خبر داده است.

این سفارت در بیانیه گفته که این افراد در ولایت‌های خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی زندانی بوده اند.

بیانیه در مورد اتهام‌های این افراد و شما باقی‌مانده زندانیان کشور در زندان‌های ایران توضیحی نداده است.

بیانیه می‌افزاید که این شمار زندانی براساس تلاش‌های وزارت خارجه طالبان و سفارت تهران به افغانستان منتقل شده اند.

سال گذشته مقام‌های ایران اعلام کردند که دستکم ۱۲۴۵ شهروند افغانستان در تهران پایتخت زندانی اند که اتهام ۴۰۰ تن آنان سرقت است.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به تاریخ ۲۸ عقرب در یک نشست خبری گفت که شمار شهروندان افغانستان در زندان‌های ایران قابل توجه است.

این مقام‌ ایرانی در باره شمار دقیق این افراد چیزی نگفت اما افزود که بیشترین این افراد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر بازداشت و زندانی شده‌اند.

او گفت که این یک روند طولانی و از مدت ها قبل در جریان بوده اما به گفته او، تلاش‌ها در این باره در دو سال گذشته بیشتر شده‌اند.

آقای بقایی با اشاره هیئت ایرانی به کابل گفت که در این سفر این هیئت با طالبان تفاهم‌هایی در این باره انجام دادند.

این در حالی است که هیئتی از وزارت عدلیه ایران نیز در اوایل ماه عقرب به کابل آمد و با مقام‌های طالبان در باره «انتقال زندانیان» افغانستان از ایران و «انتقال زندانیان ایرانی» از افغانستان گفتگو کرد.