مقامهای ایرانی از ایجاد اتاق بازرگانی مشترک میان افغانستان، ازبیکستان و ایران در ولایت خراسان شمالی خبر داده و گفتهاند که هدف از ایجاد این اتاق تقویت روابط بازرگانی میان سه کشور است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پور آبادی، مسئول این اتاق مشترک، گفته است: «هدف از ایجاد این ساختار، افزایش مراودات اقتصادی خراسان شمالی با دو کشور ازبیکستان و افغانستان است.»
به گفته او، هدف دیگر ایجاد این اتاق مشترک فراهم کردن بستری برای شناسایی ظرفیت های اقتصادی طرفین، ایجاد ارتباط میان بازرگانان و بستری برای سفرهای خارجی است.
او افزوده است: پور آبادی افزود: «در حال حاضر میزان ارتباطات و مبادلات مستقیم استان با این دو کشور اندک است و تشکیل این اتاق مشترک میتواند زمینه را برای گسترش همکاریها، توسعه تجارت و شناسایی بازارهای مشترک فراهم کند.»
این در حالی است که همزمان با تنشها میان طالبان و پاکستان، راههای بازرگانی کشور با پاکستان از ۴۲ روز به اینسو بستهاند. مقامهای طالبان از بازرگانان کشور خواستهاند از راههای بدیل تجاری استفاده کنند.
