منابع آگاه در وزارت خارجه طالبان بهآمو گفتهاند که طالبان از هیئت تاجیکستانی در دیدارهای شان در کابل خواستار بهرسمیتشناسی و نیز واگذاری سفارت شدهاند. اما به گفته منابع، هیئت تاجیکستان تا هنوز بهاین خواستها واکنش جدی نشان نداده است.
این هیئت شامل ۱۴تن از مقامهای تاجیکستان است. به گفته وزارت خارجه طالبان، رهبری این هیئت را نماینده ویژه تاجیکستان برای افغانستان دارد.
تاجیکستان در چهار سال اخیر یکی از کشورهای بود که همچون میزبان مخالفان سیاسی و نظامی طالبان شناخته میشد و نیز تنها کشوری در همسایگی افغانستان است که سفارت کشور را به طالبان تاهنوز واگذار نکرده است.
به گفته منابع، این هیئت در این سفر با رئیسوزیران، وزیر دفاع، وزیر خارجه، رئیس ستاد ارتش، وزیر سرحدات و رئیس استخبارات طالبان دیدار و گفتگو کردهاند.
منابع تاکید دارند که هیئت تاجیکستانی توجه بیشتر بر مسئله تبادله زندانیان، امنیت مرزها، مبارزه در برابر گروههای هراسافکن، افزایش همکاریهای اقتصادی و بهویژه مساله معدن طلای بدخشان داشتند.
به گفته منابع، هیئت تاجیکستانی به مسئله تبادله زندانیان، افزایش همکاریهای اقتصادی و بهویژه مساله معدن طلای بدخشان نیز پرداخته است. بربنیاد جزئیات ارائه شده از سوی منابع، طالبان خواستار بهرسمیتشناسی، افزایش روابط دوجانبه و واگذاری سفارت کشور به آنان شدهاند. منابع میگویند که هیئت تاجیکستانی بهاین موارد تاهنوز واکنش جدی نشان نداده است.
هیئت ۱۴ نفری تاجیکستان بهشمول مقامهای امنیتی، اطلاعاتی و دیپلماتیک تاجیکستان، پنجروز پیش به کابل آمد.
فعالان حقوقبشر هشدار میدهند در حالی این سیاست تعامل روی دست گرفته شده که بهباور آنان پیوسته مردم از جهان خواستهاند تا در هر نوع تعامل با طالبان باید به وضعیت حقوقبشری افغانستان اولویت داده شود. آنان هشدار دادهاند که تعامل با طالبان نباید بهبهای فراموشی مردم افغانستان باشد.
