بازرگانی

وزیر تجارت طالبان در رأس هیئتی به هدف استفاده از بندر چابهار به هند رفت

عکس از هیئت طالبان به رهبری نورالدین عزیزی، وزیر تجارت آنان، در میدان هوایی بین‌المللی کابل

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، بامداد امروز چهارشنبه در رأس هیئتی به هند رفت.

وزارت صنعت و تجارت اداره طالبان در خبرنامه‌ای هدف از این سفر را « فعال‌سازی و استفاده موثر از ظرفیت‌های بندر چابهار، جذب سرمایه‌گذاری‌های هند در مسیر این بندر و توسعه تجارت دوجانبه» عنوان کرده است.

بر بنیاد این خبرنامه، این هیئت طالبان در جریان سفرش به هند، ضمن بازدید از نمایشگاه «پراگتی میدان» با مقام‌های هندی از جمله وزیران خارجه و تجارت و اعضای بخش خصوصی این کشور نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزارت صنعت و تجارت زیر اداره طالبان می‌گوید که محور این گفتگوها، «گسترش همکاری‌های اقتصادی، تسهیل روابط تجاری، ایجاد زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری و تقویت نقش افغانستان در مسیرهای ترانزیتی منطقه» خواهد بود.

این در حالی است که با آغاز درگیری مرزی هشت‌روزه میان طالبان و نیروهای پاکستانی، گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان به گونه کامل به روی تجارت و همچنین رفت‌وآمد مسافران مسدود شد.

با گذشت ۴۰ روز از بسته‌ماندن این گذرگاه‌های مرزی و همچنین بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان دو طرف در استانبول ترکیه، تاکنون اقدامی از سوی دو طرف برای بازگشایی صورت نگرفته است؛ گذرگاه‌های که برای تجارت دو کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

پیش از این عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئيس وزیران طالبان، در نشست خبری با بازرگان و صنعت‌کاران کشور در کابل گفت که اگر پاکستان می‌خواهد راه‌های تجارتی با افغانستان را بگشاید، باید «تضمین‌های قوی و مستحکم» بدهد.

او تاکیده کرد که این گذرگاه‌ها در صورتی بازگشایی خواهند شد که «تضمین شود تحت هیچ شرایطی، اگر جنگ باشد یا حالت عادی، دوباره مسدود نشود.»

با این حال، اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان اخیراً در نامه‌ای رسمی به دولت پاکستان، خواستار مداخله فوری اسلام‌آباد در این بحران تجاری رو به وخامت با افغانستان شده است.

جنید مکدا، رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان، به وزارت تجارت پاکستان و اداره کل تجارت ترانزیت هیئت فدرال درآمد این کشور، تأکید کرد که هزاران کانتینر حامل محموله‌های دوجانبه، ترانزیتی به مقصد کشورهای آسیای میانه همچنان در سراسر پاکستان سرگردان هستند؛ از جمله کالاهایی که به مقصد افغانستان، ازبیکستان و سایر اقتصادهای منطقه‌ای ارسال می‌شوند.

او در این نامه گفت: «این محاصره طولانی مدت، خسارات مالی قابل توجهی را برای بازرگانان، حمل‌کنندگان، شرکت‌های حمل و نقل و ترخیص‌کاران که بسیاری از آنان شهروندان پاکستان هستند، به بار آورده است و اکنون مجبورند روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دالر برای هر کانتینر، هزینه توقف در بندر و توقیف کشتی‌ها را متحمل شوند.»

جنید مکدا همچنین تأکید کرده که تجارت دوجانبه و ترانزیتی پاکستان و افغانستان در مجموع ظرفیت بیش از ۵ میلیارد دالر سالانه را دارد که مستقیماً از اقتصاد پاکستان حمایت کرده و موقعیت منطقه‌ای این کشور را تقویت می‌کند. با این حال، به دلیل اختلالات مکرر و بسته‌شدن گذرگاه‌های مرزی، این حجم تجارت اکنون به کمتر از ۱ میلیارد دالر کاهش یافته است که نشان‌دهنده پیامدهای جدی برای درآمد ملی پاکستان و ثبات اقتصادی بلندمدت این کشور است.