وحید گلی کانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی تهران، میگوید که اخراج «داوطلبانه» مهاجران افغانستان از این شهر، حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، او گفته است که در حال حاضر بیش از ۴۷۰۰۰۰ مهاجر بدون مدرک افغانستان خود شان برای خروج از تهران و برگشت به افغانستان مراجعه کردهاند.
به گفته او، این رقم در سال گذشته حدود ۳۵۰۰۰۰ تن بوده است که در سال جاری، افزایش را نشان میدهد.
اما او تاکید کرده است: «طرح جمعآوری و مدیریت اتباع غیرمجاز در شهرستانها (ولسوالیها) بهویژه در شهرستان قدسی بهصورت پایلوت و ضربتی در حال اجراست و افراد مراجعهکننده در اردوگاههای مشخص به صورت ۲۴ ساعته ساماندهی میشوند.» گفتنی است که مقامهای ایرانی مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
این مقام ایرانی افزوده که تا زمان رسیدن به هدف لازم آنان و اخراج کامل مهاجران بدون مدرک افغانستان از تهران، این طرح ادامه خواهد داشت و سیاستگذاریهای مربوط در سطح ایران متوقف نمیشود.
این در حالی است که اخراج اجباری مهاجران افغانستان از ایران با واکنشهای جدی از سوی سازمانهای جهانی حقوق بشر و ملل متحد روبهرو شده است؛ اما این کشور همچنان به این روند ادامه داده است.
