ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه میگوید که مسکو آماده است تا برای میانجیگری میان طالبان و اسلامآباد کمک کند و در صورت درخواست طرفهای درگیر، سهم خود را در کمک به صلح ایفا کند.
این وزارت تاکید میکند که تنش در روابط طالبان و پاکستان برای مسکو و جامعه جهانی نگرانکننده است و هرگونه اختلاف باید از راههای سیاسی و دیپلوماتیک حلوفصل شود.
از سویی هم، ایران نیز پیوسته برای میانجیگری میان طالبان و پاکستان اعلام آمادگی کرده اما تاکنون دو طرف به دور تازهی مذاکرات آماده نشدهاند.
سطح بالا و بیپیشینه تنش میان طالبان و اسلامآباد نگرانی برخی کشورهای منطقه را بههمراه داشتهاست؛ بهویژه کشورهای همپیمان طالبان، شبیه روسیه، قطر و ایران. این کشورها به دنبال کاهش تنشها اند، اما روابط طالبان و پاکستان همچنان پرتنش مانده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده میانجیگری میان طالبان و اسلامآباد است. برای کاهش تنشها. او میگوید، روسیه و جامعه جهانی نگران وضعیت اند و هرگونه اختلاف از طریق گفتگو باید حل شود.
ماریا زاخارووا گفت: «تنش در روابط افغانستان و پاکستان همچنان مایه نگرانی نه تنها برای روسیه؛ بلکه -بر اساس اظهاراتی که از پایتختهای جهان شنیده میشود- برای تمام جامعه بینالمللی است. ما در همبستگی با شرکای خود از کابل و اسلامآباد میخواهیم که هرگونه اختلاف را صرفاً از راههای سیاسی و دیپلوماتیک حلوفصل کنند. همانطور که میدانید، روسیه همیشه آماده است در صورت درخواست طرفهای درگیر، سهم خود را در کمک به صلح ایفا کند. ما در این زمینه تجربه داریم. و برای این کار آماده هستیم.»
طالبان و پاکستان سه دور گفتگو برگزار کردند؛ در دوحه و استانبول. قطر و ترکیه همچون دو میانجی اصلی این گفتگوها را هدایت کردهاند؛ اما تاکنون دو طرف را بر سر مسائل کلیدی اختلافی بهویژه سرنوشت تیتیپی به توافق نزدیک نتوانستهاند.
با این حال، در روزهای پسین، ایران به دنبال نقشآفرینی بیشتر برای حلوفصل اختلافهای طالبان و اسلامآباد برآمده است. وزیر خارجه ایران گفت که این تنشها برای ثبات منطقه نگرانکننده است و تهران آماده است بین دو طرف میانجیگری کند.
با این همه، هرچند که آتشبس میان طالبان و پاکستان همچنان پابرجا است، اما دو طرف تاکنون برای دور تازهای از گفتگوها آماده نشدهاند.
یک عضو هیئت مذاکراتی طالبان گفته است که اسلامآباد خواستار انتقال تیتیپی به افغانستان، صدور فتوای ناروا خواندن جنگ در پاکستان و تضمین برای رخ ندادن هیچ گونه رویداد ضد امنیت در پاکستان است.
با این حال، او گفت که با این خواستها گفتگو با پاکستان پیشرفت نخواهد کرد. در سوی دیگر، وزیر داخله پاکستان گفته که با توجه به حملههای انتحاری در پاکستان، جایی برای گفتگو با طالبان نمانده است.
