مهاجرت

پاکستان و ایران در یک روز بیش از ۸۰۰۰ مهاجر را اخراج کردند

عکس از آی او ام.

در ادامه اخراج‌های گسترده، دست‌کم ۸۰۰۰ مهاجر روز پنج‌شنبه، ۲۲ عقرب، از پاکستان و ایران اخراج شدند.

به گفته کمیسیون طالبان برای رسیدگی به مهاجران، این افراد – که برخی به‌طور اجباری و برخی دیگر تحت فشار بازگردانده شده‌اند – از طریق چهار گذرگاه به‌شمول تورخم و سپین‌بولدک در مرز با پاکستان، و اسلام‌قلعه و گذرگاه ابریشم (جاده ابریشم) در مرز ایران اخراج شدند.

این آمارها نشان می‌دهند که ۲۵۰۹ تن از ۴۴۶ خانواده از طریق گذرگاه تورخم و ۴۲۰۳ تن از ۸۲۰ خانواده از طریق سپین‌بولدک در ولایت قندهار اخراج شدند.

در همین حال، از ایران نیز، ۲۰۹ تن از طریق اسلام‌قلعه در هرات و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر – شامل ۱۴۰ تن از ۳۳ خانواده و ۱۳۸۷ تن به صورت انفرادی – از طریق گذرگاه ابریشم در ولایت نیمروز به کشور بازگردانده شدند.

این اخراج‌ها در ادامه‌ی موج گسترده‌ای از بازگشت‌های اجباری از پاکستان انجام شده‌اند. بر اساس آمار رسمی، بیش از ۲۰ هزار مهاجر در روزهای ۲۰ و ۲۱ عقرب نیز از پاکستان اخراج شده‌اند. این هفته یکی از سنگین‌ترین دوره‌های اخراج مهاجران از زمان آغاز کارزار اخراج مهاجران در اوایل اکتوبر در پاکستان بوده است.

دولت پاکستان برای مهاجران مهلت اول نومبر را تعیین کرده بود تا خاک این کشور را ترک کنند، در غیر این صورت بازداشت و اخراج خواهند شد. این اقدام با واکنش شدید نهادهای حقوق بشری مواجه شده که نسبت به بازداشت‌های خودسرانه، تهدید، ارعاب و جدایی خانواده‌ها هشدار داده‌اند.

خبرنگاران و فعالان مقیم پاکستان نیز با تهدید فزاینده اخراج مواجه‌اند، در حالی که بسیاری از آن‌ها پس از تسلط طالبان در ۲۰۲۱ به آن کشور پناه برده بودند.

گرچه مقام‌های پاکستانی این سیاست را یک اقدام امنیتی می‌دانند، اما سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری هشدار داده‌اند که این روند زندگی صدها هزار تن را مختل کرده است. بسیاری از اخراج‌شدگان از جنگ یا سرکوب فرار کرده بودند و اکنون به کشوری بازمی‌گردند که با فروپاشی اقتصادی، فقر گسترده و کاهش چشمگیر کمک‌های بشردوستانه روبرو است.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان فاقد اسناد اقامتی هستند و در معرض خطر اخراج قرار دارند.