وزارت خارجه اداره طالبان در یک بیانیه گفته که وزیر خارجه ایران در یک گفتگوی تلفنی با امیرخان متقی بر حل «مشکلات» میان طالبان و پاکستان از راه گفتگو تأکید کرده و گفته که ایران میتواند در این روند نقش سازنده ایفا کند.
این در حالی است که عباس عراقچی پیش از این در یک گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه پاکستان نیز بر ادامه گفتگوها میان طالبان و پاکستان تأکید کرده است.
متقی در این گفتگو گفته که اولویت را به حل مسائل از راه دیپلوماسی و گفتگو میدهند.
او افزوده که در مرحله سوم گفتگوهای آنان با پاکستان، هیئت آن کشور هیچگونه مسئولیتی را نپذیرفت و به همین دلیل، مذاکرات نتوانست به نتیجه ملموسی منجر شود.
این همچنین در حالی است که دور سوم مذاکرات میان هیئتهای طالبان و پاکستان در استانبول ترکیه بدون نتیجه و توافقی به پایان رسید.
دو طرف یکدیگر را به رفتاهار «غیرمسئولانه و پذیرش مسئولیت» در این مذاکرات متهم ساختهاند؛ مذاکراتی که پیش از این وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با جیونیوز گفت که اگر نتیجه ندهد، «ممکن وضعیت وخیم» شود».
