بررسی آمو از آمارهای ارائهشده توسط طالبان نشان میدهند که پاکستان پس از بازگشایی محدود گذرگاه تورخم بیش از ۳۳۰۰۰ مهاجر را اخراج کرده است که در شش روز پس از بازگشایی این گذرگاه، روزانه هزاران تن وارد افغانستان شدهاند.
همزمان با این، بربنیاد آمارها، در همین بازه زمانی بیش از ۳۵۰۰۰ مهاجر افغانستان از طریق گذرگاه سپین بولدک به کشور برگشتهاند.
با این حال، پاکستان برای بیستوهشتمین روز، همه گذرگاهها میان افغانستان و این کشور را به روی رفتوآمد عادی و ترانزیت تجاری بسته نگهداشته است.
در نزدیکی گذرگاه تورخم، خانوادهها روزها انتظار برگشت به افغانستان را میکشند. کسانی که در چارچوب روند اخراج اجباری مهاجران، نه اجازه زندگی کردن در پاکستان برایشان داده شد و نه اکنون اجازه بیرون شدن از پاکستان به آسانی برای شان داده میشود.
یک بیمار اخراجشده از پاکستان میگوید: «مردم غریب تباه و برباد شدند. بیست روز میشود که اینجا هستم. هیچ چیزی از توان ما نمیآید.»
گذرگاه تورخم یک هفته میشود که تنها برای مهاجران باز نگهداشته شده است.
از آغاز درگیریها میان طالبان و پاکستان در ماه گذشته تاکنون، گذرگاهها بهویژه تورخم، سپین بولدک، دندپتان، غلام خان و انگور اده به روی رفتوآمد عادی و ترانزیت تجاری بسته ماندهاند. اتاق تجارت افغانستان گفته که این رهگذر صدها میلیون دالر به دو کشور زیان وارد میشود.
انتظار میرفت که پیشرفت در مذاکرات استانبول میان هیئتهای طالبان و پاکستان دَرهای گذرگاهها را به روی رفتوآمد و تجارت باز کند؛ اما بنبست در مذاکرات گره وضعیت را کورتر ساخت. پاکستان امروز برای بیستوهشتمین روز گذرگاهها را به روی رفتوآمد عادی و تجارت بسته نگهداشته و ظاهراً قصدی برای بازگشایی کامل آنها ندارد.
