ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشست خبری که امروز (شنبه، ۱۷ عقرب) در مرکز رسانههای حکومت برگزار شد، گفته است پاکستان همواره از «ناامنیها، مهاجرت و اشغال افغانستان» سود برده و اکنون همچنان میخواهد با «بهانهتراشیها» خود را در موضوع افغانستان دخیل کند.
او در این نشست خبری که از راه دور و به گونه «آنلاین» سخن میزد، گفت: «پاکستان بر طالبان امروز اتهامهایی را وارد میکند و به جهان به گونه نشان میدهد که گویا فعالیتهای تیتیپی همزمان پس از برگشت حاکمیت امارت اسلامی افغانستان، آغاز شده؛ در حالی که فعالیتهای تیتیپی از سال ۲۰۰۲ به اینسو وجود داشته و علت آن سیاستهای نادرست مقامهای ارتش پاکستان بوده است.» طالبان حاکمیت شان در کشور را «امارت اسلامی افغانستان» میخوانند.
ذبیحالله مجاهد افزوده که سیاستهای گروه خاصی در ارتش پاکستان که با «پالیسیهایی ضد افغانستان» همراه است، مورد تایید مردم، احزاب و علمای این کشور نیست.
او تاکید کرده که حملهها و تلفات و خساراتی که ناشی از این حملهها در پاکستان اتفاق میافتد، ربطی به طالبان ندارد و در گذشته نیز چنین حملههایی در این کشور انجام میشد و تلفات سنگینی بر جا میگذاشت.
سخنگوی طالبان در این نشست خبری بار دیگر بر حل این مشکلات در داخل پاکستان تاکید کرده است.
او در مورد ادعای پاکستان مبنی بر حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی در ولایتهای شرقی کشور گفته است: «خانوادههایی از قبایل که در افغانستان حضور دارند، پیش از حاکمیت امارت اسلامی بوده و در نتیجه عملیاتهای ارتش پاکستان بر مناطق قبایلی در وزیرستان شمالی و جنوبی، در ولایتهای ننگرهار و پکتیا مهاجرت کرده بودند و دلیلش ناامنی در آن مناطق پیش از این بوده است.»
مجاهد بار دیگر تاکید کرده است که طالبان اجازه نمیدهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود و در این زمینه اقدام خواهند کرد.
او این نشست خبری را در حالی برگزار کرد که پیش از این در بیانیهای تایید که مذاکرات دور سوم آنان با هیئت پاکستان در استانبول ترکیه بدون کدام نتیجه و توافقی به پایان رسیده است.
او در این بیانیه هیئت پاکستان را متهم ساخت که «غیر مسئولانه و بدون همکاری» وارد این مذاکرات شده بود.
با این حال اما خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، پیش از این در مصاحبه با جیونیوز این کشور هشدار داد که اگر مذاکرات آنان با طالبان در ترکیه نتیجه ندهد، «وضعیت وخیم» خواهد شد.
